Kristdemokraterna borde byta linje

Kristdemokraterna. Det är det enda partiet i Sveriges riksdag som har en religiös koppling till sin politik och det var det parti som hade blivit tilldelade måndagen under årets Almedalsvecka.

De menar på att de kristna värderingarna är det som ska bygga politiken. Att politiken ska vara sprungen ur en religiös åskådning och ha en tydlig koppling till värdegrund. De vill ha en tydligare koppling till etik och moral i skolan. Jag som är så enormt trött på kristna värdens moraliserande.
Kristdemokraterna får kritik för att vara lite mesiga, bland annat av den kristdemokratiske journalisten och debattören Siewert Öholm. Att de inte framhäver de kristna värderingarna i den utsträckning som de borde göra, att de borde höras mer för att fånga upp de väljare som tror på kärnfamiljen, på abortförbud och på heterosexualiteten.

Sverige är ett kristet men ateistiskt land. Delar av den kristna kulturen är kvar men den kristna tron är i stort sett bortblåst ur vår samhällskultur.
Kristdemokraterna tappar väljare i samma takt som träden tappar sina löv under hösten och den interna kritiken är stark.

Jag skulle också vilja kritisera Kristdemokraterna. Till skillnad från den indirekta kritiken de fått av avhoppade partimedlemmar som i sin frustration över Kristdemokraternas liberalisering startade upp det extremkonservativa Kristna Värdepartiet vill jag uppmana de att göra tvärtom. Jag har nämligen en plan.

Mitt förslag är att de går all in på konservatismen och struntar i de kristna värderingarna, de behöver inte nämna de i alla fall.
De avslutar sitt samarbete med allianspartierna och går själva till val. De kan byta namn till Partiet Mot Förändring, PMF, och deras politik går helt enkelt ut på att inte komma med några förslag som bidrar till en samhällsutveckling utan endast en stillsam samhällsförändring som varken ska bidra till bättre eller sämre villkor för landets invånare. Eftersom samhällsförändring sticker i ögonen kan de införa en speciell PMF- bubbla där de kan sitta och helt enkelt och slippa ta del av den omvärld som faller sig så hotfull.

För go vänner, det här har jag nu analyserat. Jag har kommit fram till att detta kan vara den förändring som kan behålla Kristdemokraterna vid liv och det kan vara lösningen på att få väljare bort från Sverigedemokraterna.

Sverigedemokraterna å sin sida går till val på att vara alternativet till blockpolitiken, med en nationalistisk och konservativ linje. De vill vara alternativet till vår nuvarande politiken och locka de väljare som inte vill välja sida, kanske för att de inte känner tillhörighet till något av partierna eller till något av blocken.

De väljare som inte vill ha en samhällsförändring och inte gillar våra två nuvarande block men egentligen inte har något emot invandrare och personer med utomnordiskt påbrå, då kan vara PMF vara alternativet.

Under Göran Hägglunds tal på måndagskvällen syntes sverigedemokraternas ungdomsförbund, SDU, med banderoller som uppmanade unga kristdemokrater att byta parti.
Det är således inte en helt ny linje jag är inne på, utan hälften av ihopslagningen är i stort sett redan gjord. Med en nolltolerans mot rasism och nationalism såklart.

För det är så otroligt tröttsamt med politiska partier som inte bara skiter i strukturella problem utan även sätter sig emot de personer som drabbas hårdast av dem.

Nä, sluta nu.

Linda Westerlind