Nato har inget i Västerbotten att göra

I går satte världens näst största (efter Rysslands gigantiska militära övning tidigare i år) i gång över norra delarna av Sverige, Norge och Finland.
Artic Challenge exercise, ACE, hålls över ett norrländskt område i storlek med Blekinge (hur stort är ens Blekinge?). Södra gränsen går i alla fall vid Lycksele, Storuman och Hemavan och den norra gränsen är vid Treriksröset, det är först då man storleksmässigt inser proportionerna av den här övningen. En tredjedel av Sveriges yta står till Nato-ländernas förfogande, med Norge som värdnation och Sverige som skådeplats.

Det här är andra gången som ACE hålls, förra gången var det 2013 och övningen förväntas hållas vart annat år. I år är det 115 flygplan som ska leka krig ovanför våra huvuden och runt 3600 person kommer på ett eller annat sätt vara delaktiga i övningen.

Försvarsmakten menar att det här faller inom ramarna för det nordiska samarbetet, det som är tänkt att komplettera EU (och NATO)- samarbetet. Medverkande förutom de nordiska länderna (läs: Sverige, Norge och Finland) är Schweiz, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Nederländerna, – och USA.
Försvarsmakten hävdar att övningen är en fredsfrämjande krishanteringsinsats.

Lika mycket som att övningen skulle vara en fredsfrämjande krishanteringsinsats så klättrar jag i träd och lever på frukt. För på samma vis som ryska militärövningar har slickat gränserna till svenskt luftrum kommer ACE att göra detsamma men mot Ryssland.
Jacob Westberg, lektor i säkerhetspolitik och strategi vid försvarshögskolan säger till Aftonbladet att Putin förmodligen kommer att göra uttalanden som en följd av ACE militära övningar, men anser inte att det är avsevärt problematiskt. I stället är han positiv till övningen då han menar att gemensamma övningar ger en försmak på vilken typ av försvar man kan komma att bygga upp i framtiden, då de enskilda försvaren är för dyra för enskilda nationer att tillhandahålla. Westberg har en poäng, att upprätthålla ett starkt försvar kräver sina resurser. Men, med det sagt är det inte detsamma som att Sverige ska ta del i det samarbetet.

Att Natoplan i skrivande stund härjar ovanför våra huvuden är inte en del i en fredsfrämjande krishanteringsinsats. Sveriges neutralitet är en fin ideologisk tanke men för länge sedan bortglömd i det politiska spelet. Ett helt Natomedlemskap är för politiskt laddat för att kunna diskuteras, i stället lägger Sverige vår gemensamma natur till förfogande för de andra Nato-länderna för att hålla sig väl utan att välja sida. Just nu vill Sverige äta kakan, men ändå ha kakan kvar.

Att Sverige deltar i Natos verksamhet blir även till en form av politisk kompromiss mellan det borgerliga blocket och regeringen. Försvarspolitiken är ett av de områden där man söker konsensus mellan blocken, men frågan är om det egentligen går att kompromissa när det kommer till just försvarspolitiken?
Just nu är Sverige lika delaktiga i Natosamarbetet som de andra medlemsländerna trots att man inte är fullständiga medlemmar. För trots den påstådda neutraliteten från Sveriges sida är det ett faktum att USA-plan just nu flyger över Lycksele. Kalla det fredsfrämjande krishanteringsinsats om ni vill, jag tycker snarare att det luktar skitsnack.

Nato-ländernas militärplan har ingenting här att göra. Varken i går, i dag eller i morgon. Trots Sveriges delaktighet och tidigare Nato-samarbeten är det ändå ett faktum att man inte är ett av medlemsländerna. Sverige och Västerbottens ska inte vara en skådeplats för militära kontakter att knytas.
De borgerliga partierna fortsätter att trycka på regeringen om att man ska tillsätta en utredning i frågan men regeringen fortsätter att gå på sin neutrala hållning i frågan. Nej, Sverige är långt ifrån neutrala men stor trots allt fortfarande utanför Nato-samarbetet, vilket också möjliggör för att kunna backa ur och avveckla det samarbete som pågått under de senaste tjugo åren.

Det går inte att frammana fred genom våld. Sverige ska inte vara en del i en militär kapprustning. Avsluta ACE, åk hem från Västerbotten. Här råder andra värderingar.

LInda Westerlind
2015-06-26