Politiska (fi) nrum skapar motsättning

Benny Andersson, Helena af Sandeberg och Kjell Bergqvist skrev för några dagar sedan på Aftonbladet debatt. De lyfte Feministiskt Initiativ och förklarade vikten av att de kommer in i riksdagen med att ”Det behövs antirasistiska feminister som sitter i riksdagen som sitter där just på mandat för att bygga ett samhälle som räknar med alla” och ”Feministernas intåg i maktens rum kommer även att slå ut sverigedemokraternas roll som vågmästare”.

Först och främst tänker jag att det är väldigt roligt att dessa tre folkkära kulturarbetare stiger fram och visar sitt stöd för Feministiskt initiativ. High five på den!

Men deras debattartikel sammanfattar också rätt bra varför jag fortfarande sitter väldigt stabilt i den socialdemokratiska båten, trots att jag (håll i hatten) är både antirasistisk feminist som kämpar för ett samhälle för alla.
Feministiskt Initiativs slogan: ”Ut med rasisterna in med feministerna” är klatschig och bra, men är det så det kommer funka i verkligheten?

Är det Feministiskt Initiativ som kommer kicka ut Sverigedemokraterna ut maktens korridorer, eller kommer Sverigedemokraternas eventuella bortfall ske tack vara helt andra faktorer? Frågorna hopar sig värre än flugor kring en mjukglass. Det jag tyvärr är rädd för är att Feministiskt Initiativs uppmärksamhet och politiska framfart snarare ger Sverigedemokraterna vatten på sin kvarn än att motarbeta dem.

Det är ingen hemlighet att Sverigedemokraterna är Sveriges alternativ till missnöjesparti. I brist på Kalle Ankapartier har Sverigedemokraterna varit det alternativ till parti när man inte anser att de rödgröna eller Alliansen ger ett fullgott intryck, är för maktgalna eller helt enkelt är snobbiga översittare.
Ovanstående i kombination med att Sverigedemokraterna köper dyrare kostymer och lär sig fler politiska termer anses partiet som ett mer och mer fullgott alternativ. I ett Sverige där ord som hen, genus, feminism och politisk korrekthet har skapat, inte bara hätska diskussioner utan även en knivskarp skiljelinje även inom partipolitiken så framhåller Sverigedemokraterna sin politiska inkorrekthet som det största vallöftet.
I septembers val är Feministiskt Initiativ det absolut mest politiskt korrekta som går att rösta på. Är det negativt? Nej, inte för gemene man. Fast är det sättet att gå till väga på för att ta Sverigedemokraternas plats? Tveksamt.

Feministiskt initiativ är också det parti som har fått mest kritik för att vara väldigt akademisk och haft väldigt höga politiska trösklar. Ser vi till Västerbottens utbildningsnivå av studier över gymnasiet är den bra under sverigemedel på 25,3. Exempel ligger Vilhelmina på 12,2 procent, Dorotea på 10,5 procent och Vindeln på 15,0. När man då inom politiken slänger sig med akademiska termer blir det som att tala ett främmande språk. Det spelar ingen roll att Feministiskt initiativ säger sig vara ett parti för alla när ingen förstår deras politik, annat än att ”den inte är för mig”.

Samtidigt har Sverigedemokraterna tidigare haft ett stort stöd inom LO- yrkena. Det går att koppla samman med besparingskrav och lönedumpning, faktorer som ofta bidrar till rasistiska sympatier och som får stora konsekvenser inom arbetarsektorn. Det är snarare facklig politisk samverkan som är lösningen på problemet än feminismens heliga graal.

Ska Feministiskt Initiativ ta rasisternas plats krävs mer än hopp om en bättre värld formulerat i termer ingen förstår. Skippa teorin, ge mig praktiken. Feminister finns i alla politiska läger, ska ni vara annat än ett politiskt komplement behövs det konkreta lösningar.

LInda Westerlind
2014-08-27