Pride, stolthet mot fördom

Mitt i all uppmärksamhet som Almedalen fick under den gångna veckan försvann något som jag egentligen tycker är mycket viktigare. I Pajala var det som alla andra år Pajala marknad.
I år var den en skillnad, Tornedalen Pride skulle även gå av stapeln, för första gången någonsin som en del av marknaden.

I Pajala bor det cirka 2000 personer. Pajala ligger i det nordligaste Norrland, nära den finska gränsen. Normer gällande sexualitet och könsidentitet, kring maskulint och feminint är rätt lika var man än kommer. Det som aldrig blir motsagt skapar en sanning. Det som inte är sanning är lögn och i tidig ålder får vi lära oss att inte ljuga.

Att vara homosexuell i en heterosexuell värld är en lögn. Från barnsben har vi lärt oss att flickor gillar pojkar och pojkar gillar flickor, det är vår sanning.
Att vara pojke i en flickas kropp är en lögn, vi har ju lärt oss att flickor har snippa och pojkar har snopp. Upprepas det tillräckligt många gånger blir det en sanning.

Fast det är ingen sanning, det en samhällelig konstruktion.

Arrangörerna för Tornedalen Pride uttryckte ungefär en månad innan genomförandet en oro för att det skulle bli ett fiasko. Att människors inskränkthet skulle gå före medmänskligheten och kärleken och att den sanning man blivit itutad i sedan barnsben skulle gå före det egna förnuftet.
Rent intellektuellt visste de ju att min rätt att älska kan aldrig gå före din rätt att älska. Det säger sig självt. Men oron kvarstod hos arrangörerna.

Affischer blev neddragna, kommentar på kommentar uttryckte sin avsky över Tornedalen pride. Alla politiska partier utom ett (Kristdemokraterna) valde att delta i en debatt kring HBTQ- frågor. Kristdemokraternas ordförande, Stig Töyrä menade på att anledningen till att Kristdemokraterna inte skulle delta var för att: ”Kristdemokraterna ser ingen anledning att delta i prideparaden eller debatten”.
Organisationen Företagarna valde att helt enkelt bojkotta festivalen när deras favoritplats blev tilldelad Pride i stället.

David Forsberg, ledamot i Tornedalen Pride hoppades på att mellan 300 och 500 personer skulle gå med i paraden. Det skulle i så fall bli en succé. När paraden var över uppskattades antal personer till 850 stycken. Vad heter succé i plural?

Samtidigt har den första sportföreningen blivit HBT- certifierad. Kiruna IFs ledare har blivit utbildade i HBTQ- frågor och klubben håller just nu på att analysera sin verksamhet ur ett inkluderingsperspektiv. Kan alla HBT-personer känna sig hemma här? Är svaret nej åtgärdas problemet. De har nya matchtröjor, med den randiga Prideflaggan som bakgrund.

Pridefestival och parad och HBT- certifiering kan kanske ses hos vissa som insatser för den politiska korrektheten. Varför ska man ändra på det som alltid varit? När blev det fel att som man vara man och vara stolt över det? Men det kanske man inte får säga i det här djävla landet.

Skrikande lesbiska med bara bröst, hur ska det kunna ändra synen? Du kanske inte rent principiellt har något mot homo, bi och transpersoner men varför ska de hålla på och hångla iklädda i lack och läder? I offentligheten? Har de tänkt på att det finns barn här?

Självklart ska det finnas en Prideparad och självklart ska det finnas HBT- certifikat. Att tillsammans kunna möta de fördomar som finns och göra sig själv till sin egen, utan att vänta på omvärldens godkännande är ju hur viktigt som helst. Att inte identifiera sig som homo, bi eller transperson och ändå gå i tåget är även det ett viktigt ställningstagande.
Det går aldrig att föra någon annans talan eller föra någon annans kamp, men att hjälpa till att hålla balansen och hjälpa till att mota bort en del skit är trots allt ett viktigt ställningstagande.

Till dig som tycker annorlunda vill jag säga: Sluta döma, börja leva. Sluta stänga in dig, börja älska. Sluta köpa tröjor det står ”Det var bättre förr när män var män och kvinnor kvinnor och fikus var en blomma” och dra på dig lite lack och läder och klistra upp en prideflagga på brevlådan. Viva Pride!

Linda Westerlind
2014-07-09