Socialdemokratin redo för extra val

Sverigedemokraterna har efter valet hävdat att det vore en skymf att ignorera dem då de är Sveriges tredje största parti. Under tisdagen meddelade de att de kommer sänka varje budget som innehåller en solidarisk migrationspolitik samtidigt som de meddelade att de valt att rösta för alliansens budgetmotion och således sänka regeringens.
Stefan Löfven har hela tiden varit tydlig med att han inte kommer att administrera en borgerlig budget, vilket gjorde att när det var ett faktum att den blåa budgeten gått igenom så meddelade Stefan Löfven att de kommer att utlysa ett extra val.

Glädjen över regeringsskiftet må ha varit kort men ack så viktig. Efter åtta år med borgerligt förd politik men framförd med en socialdemokratisk retorik har det, tillsammans med den stenhårda blockpolitiken suddat ut skiljelinjerna partierna emellan. Under de två månader med en svetsare som statsminister har socialdemokratin tagit tillbaka tolkningsföreträdet över vad som är ett riktigt arbetareparti.
Stefan Löfven klargjorde redan under den extrainsatta presskonferensen efter budgetomröstningen vad valet kommer att handla om. Stefan Löfven hänvisar till regeringsformens tredje kapitel, elfte paragrafen vilken lyder: ”Regeringen får besluta om extra val till riksdagen mellan ordinarie val. Extra val ska hållas inom tre månader efter beslutet.”
Den 29e december kommer Stefan Löfven och regeringen ta beslut om att hålla ett extra val och till den 22a mars är valdagen satt till.

Många personer, vilka har känt en stor frustration över att den svenska politiken har glidit från att handla om samhällsförändring till sandlådefasoner, känner nog en stor lättnat vid det här beskedet.
Den process som började för ett drygt år sedan när Socialdemokraterna meddelade att de kommer gå till val själva dras nu till sin spets då ett nyval kommer bidra ytterligare till ett uppbrott av blockpolitiken. Den totalitära blockpolitik som låtit Sverigedemokraterna ta så oproportionerligt mycket plats både i valrörelsen men framför allt i riksdagen under de två månader som har gått efter att valresultatet presenterades.

Trots att den nya regeringen fortfarande är relativt nytillträdd har man redan börjat leda in Sverige i en ny, politisk riktning. Man kommer därför gå till val på den redan förhandlade budgeten. Eller som Stefan Löfven sa: Vi vet var vi ska. Löfven gav Sveriges pensionärer ett tydligt budskap under presskonferensen. Han sa att ”med oss får ni sänkt skatt, det får ni inte med det andra alternativet”. Han gav lärarna och föräldrar med barn i skolan ett tydligt besked: ”med oss blir det en stor satsning på skolan, det blir det inte med det andra alternativet”. Han gav oss vanliga människor ett tydligt budskap: ”med oss blir det en stor satsning på sjukvården, det blir det inte med det andra alternativet”.

Alliansens val att hellre söka stöd hos Sverigedemokraterna i stället för att ha en dialog med Socialdemokraterna talar sitt tydliga språk. Ja, de må vara tydliga med att de inte kommer att ingå några samarbeten med Sverigedemokraterna men samtidigt som de iskallt räknar med deras stöd. Det som svenska folket måste ta ställning till är huruvida man vill att Sverigedemokraterna ska så fritt spelrum i riksdagen eller inte.
Röstar man för en borgerlig allians kommer man kunna räkna med att kompromisser kommer att göras med SD.

Borgerliga röster har hörts om det de menar är ett naivt tänkande från vänsterhållet gällande att alliansen skulle lägga ner sina röster och således stödja regeringens budget i stället för sin egen.
Så har aldrig varit fallet, man har i stället lagt sin tilltro till att Sverigedemokraterna ska följa samma praxis som gav dem den tredje talmannaposten. Den kritik man riktar mot alliansen har aldrig varit att de vill stödja sin egen budget, kritiken ligger i hur alliansen har valt att vägra se Sverigedemokraterna som ett gemensamt problem för både högern och vänstern att bearbeta.
De har visat sin position i frågan. De kommer heller inte i fortsättningen hålla Sverigedemokraterna stången utan i stället räkna med deras stöd. När till och med borgerliga företrädare börjar använda sig av sverigedemokraternas retorik ”vi ska göra det som är bäst för Sverige”, är det upp till oss väljare att ta oss en funderare. Valet den 22 mars kan komma att bli århundradets viktigaste val. Valet kommer handla om huruvida vi vill ha ett nytt trettiotal eller inte.

Sidan uppdaterades senast: 2014-12-04 13:21