Sverige behöver en regering

I går hade riksdagens (avgående) talman, Per Westerberg en hektisk dag. Genom utfrågningar ska han nu göra en bedömning om Stefan Löfven kommer kunna bilda regering eller inte, och att den bedömningen görs via partiernas vilja till Löfven som statsminister.

Moderaterna har via Anna Kinberg Batra (som också är ett av de namn som cirkulerar i diskussionen om vem som ska bli moderaternas nya partiledare) meddelat att Moderaterna tillsammans med resten av Alliansen ger beskedet att de kan tänka sig att stödja Stefan Löfven som statsminister om han visar upp en hållbar budget och en fungerande regering, en budget som alliansen i dagsläget inte kommer att stödja.
Alliansen kommer att lägga ett eget budgetförslag, ett förslag som de själva kommer att ge sitt stöd.

Sverigedemokraterna som i tidigare budgetomröstningar har lagt ner sina röster öppnar nu upp för att de eventuellt kan tänka sig att antingen stödja de rödgrönas eller alliansens budget, beroende på vilken de anser ”är minst skadlig för Sverige”.
Ska vi gå på statistik är risken betydligt större att de går på alliansens linje, i stället för på de rödgröna. Dock gjorde Sverigedemokraterna det tydligt att de inte kommer att stödja en regering som väljer att ignorera deras politik, och då det är något som kommer att fortsätta blir även Sverigedemokraternas besked i frågan ytterst osäkra. Sverigedemokraternas position som vågmästare blir i dessa fall om möjligt ännu tydligare.

Det som kan komma att röra runt i grytan lite extra är när Centerpartiets egen chefsekonom, Martin Ådahl, meddelar att Centerpartiet ställer sig emot möjligheten att riva upp en tagen budget, något som Folkpartiet har ställt sig positiva till.
Dock inflikar Jan Björklund att han inte kommer att riva upp enskilda delar i tagen budget för några självändamål, men håller ändå dörren öppen för att det kan komma att hända.

Det har också kommit besked från de stora fackorganisationerna, LO, TCO och SACO tillsammans med Svenskt näringsliv att det måste bli ordning i regeringsbildningen.
De sätter tryck på Centerpartiet och Folkpartiet att ta sitt ansvar och se till så regeringen håller, vilket kräver att regeringens budget faktiskt håller när budgetpropositionen ska diskuteras och röstas igenom i december.
Trots påtryckningarna utifrån är risken rätt överhängande att allianspartierna kommer fortsätta sitt samarbete och hålla avstånd från blocköverskridande insatser.
Dock har både Anna Kinsberg Batra och Annie Lööf meddelat att de kommer att indirekt stödja Stefan Löfven som statsminister om han kan visa upp en hållbar regering med en budget som de tre rödgröna partierna kommer att stödja.

Det var därför med spänning man väntade på Jonas Sjöstedts (V) besked kring huruvida han kommer att ställa sig positiv eller negativ i frågan i budgeten.
Vänsterpartiet som nu blivit inbjudna till att diskutera budget tillsammans med Socialdemokraterna och Miljöpartiet meddelade att han är positivt inställd till förhandlingarna och att han tror att de kommer gå ur dom med ett färdigt, genomarbetet förslag.

Sjöstedt som tidigare gett tydliga besked om att de inte kommer att kompromissa om vinster i välfärden- frågan meddelade under presskonferensen efter sitt samtal med talmannen att de: måste få en överenskommelse om att begränsa vinsterna i välfärden och få bort vinstuttaget.
Att Vänsterpartiet visar sig villiga till kompromisser bådar gott inför de kommande förhandlingarna kring budgeten. I dagens politiska läge kommer kompromisser vara det enda sättet att hålla Sverigedemokraterna utanför det parlamentariska arbetet samtidigt som man i så stor mån som möjligt vill återskapa Sverige som det välfärdssamhälle det var innan 2006.

Det verkar som att Stefan Löfven faktiskt kommer att bli statsminister.
Jan Björklund trodde heller inte att Sverigedemokraterna medvetet skulle skapa politiskt kaos, vi får hoppas han har rätt.

Lind Westerlind
2014-09-18