Tillsammans är vi Folk mot hetsgrupp

Tisdagen i Almedalen har varit kärlekens och öppenhetens dag. Detta som en protest mot sverigedemokraternas blotta närvaro under Almedalsveckan och särskilt för att ta fokus från deras politik. Tisdagen var nämligen den dag som blivit tilldelad Sverigedemokraterna i Almedalsveckans politiska schema.

Allt som är mätbart är relativt, så även hur mycket nazism och rasism som ges utrymme i vårt offentliga rum. För nu när inte bara Sverigedemokraterna har tagit sin in på den politiska agendan utan även Svenskarnas Parti och Svenska Motståndsrörelsen kommer jag på mig själv att längta tillbaka till den tiden när Sverigedemokraterna sprang runt som yra höns och ylade om en invandringspolitik som inte stämde överens med verkligheten.

För gränserna förflyttas hela tiden, så även toleransnivån i Almedalen på Gotland. Har Sverigedemokraterna en egen vecka är det ingenting som hindrar Svenskarnas Parti att delta. Och deltar Svenskarnas Parti under Almedalsveckan så sätter sig även Svenska Motståndsrörelsen, SMR, på färjan för att visa upp sig. För de vet att de har en arena som kommer ta emot dem. Nej, jag pratar inte om besökarna utan jag pratar om polisen och arrangörer.

Ja, vi kan prata om samhället och demokratin och yttrandefrihet, men almedalen är inget himla välgörenhetscenter, det är en arrangerad tillställning med arrangörer som sätter ramarna för vilket evenemang som ska genomföras. Allt absurdum i den här situationen är såklart ingenting som har gått organisationer och besökare förbi.
Det är självklart ingen slump att man från ett annat håll vill ta allt fokus från den misär jag tidigare beskrev och göra något eget av dagen.

Det är en motprotest och i hatet till nazismen och rasismen enas man. För ja, det är i det gemensamma man hittar tryggheten. Jag är fantastiskt glad över den gemenskap som bildas, men jag tycker det är lite sorgligt att den gemenskapen bildas ur det hatet man tillsammans känner till dessa bruna partier och inte ur den kärlek man känner till varandra i första hand.

Det är hemskt sorgligt att Almedalen inte skulle haft en dag för kärlek och gemenskap om det inte vore för den högerpolitiska främlingsfientligheten som hotar det vi tar för givet.

Stefan Löfven skämtade i sitt almedalstal om att ”man saknar inte kon förrän Fredrik Reinfeldt privatiserat den” och syftar helt enkelt på att man inte saknar inte det man haft förrän det är borta.

Nu när aborträtten, homoäktenskap, demokratin och annat vi har tar för givet hotas av krafter som vi sett har fått fäste så reagerar vi också på det.
Besökarna i Almedalen är inget undantag, de reagerar också. Därför ser jag heller ingen framtid för de här partierna. Om det så är en tiondel som sympatiserar till delar av den bruna sörjan är det fortfarande nittio procent som inte bara tar aktivt avstånd från det utan faktiskt protesterar.

Den bleka skandinaven vi ofta beskriver som timid och försiktig, lyder under jante och mumlar försvinner vid den här typen av tillfällen. För helt plötsligt kan man höja rösten, ta plats och visa sin auktoritet för man vet att om man inte gör det själv är det andra som både vill tysta dig och kväva dina åsikter.I den gemenskapen som bildas är det trevligt att vara politisk, det blir inte samma elitistiska agenda som ofta finns i andra politiska sammanhang.

Det blir en arena där alla kan känna sig delaktiga för att alla har samma mål, ett Sverige utan nationalism, nazism och rasism. Du behöver inte kunna svåra politiska termer, veta exakta partiprogram och vara säker i din politiska färg, det räcker att du vet att Sverigedemokraterna och deras pappapartier är ingenting vi ska ha i det här landet. Det är din utgångspunkt och på det kan man bygga sin politiska övertygelse.

Därför tycker jag heller inte att man ska förminska den här typen av politiskt engagemang utan i stället lyfta fram kämpaglöden. Man säger att Sverige börjar bli avpolitiserat och att intresset för politiskt engagemang går ned. Jag är inte beredd att hålla med.

Vi är folk mot hetsgrupp.

Linda Westerlind
2014-07-02