Unga dubbelbestraffas på jobbet

Andelen unga med osäkra anställningar fortsätter att ligga på höga nivåer. Andelen unga som inte har ett fackligt medlemskap lika så. Att sommarjobbare och arbetssäljare med korta och tillfälliga anställningar blir utnyttjade av arbetsgivarna är därför fakta som kommer som ett brev på posten.

Birgitta Ohlsson är folkpartistisk riksdagsledamot som debatterade i kvällstidningen Expressen i början på juni. Ohlsson anklagade min generation för att vara lat då hon tyckte att fler och fler i allt större utsträckning såg det som sin rättighet att få ett roligt jobb utan ansträngning.
Undertonen i hennes debattartikel läser jag av som att unga ska klaga mindre och ta det jobb man har kämpat sig till. Hennes debattinlägg är fortfarande, flera veckor senare, fortfarande grund för debatten kring jobb och skitjobb och kring rättigheter och skyldigheter. Det Birgitta Ohlsson gör är inte bara att kränka en hel ungdomsgeneration, en generation som har det bra mycket tuffare än vad Birgitta Ohlsson hade det i sin ungdom, utan hon spär också på den liberala tankegången om att man är sin egen lyckas smed.

Hon påstår också att dagens ungdom inte har koll på kopplingen mellan att jobba och betala skatt och Sveriges välfärdssamhälle, något som hon indirekt menar är anledning nog för unga att slita ut sig psykiskt och fysiskt på ett alldeles för tufft jobb. Alla ska bidra till det gemensamma, menar hon, och att det är de unga som får de sämsta jobben tycks vara av en slump.
Hon försöker glorifiera skitjobben genom att hävda att alla är viktiga kugghjul i samhällets maskineri, men anledningen till att unga klagar på sina jobb är för att många jobbar på riktiga skitjobb. Man har en hyra att betala eller studier att försöka finansiera och behöver de där tusenlapparna mer än att jobbvägra, och när man aldrig vet på vilket jobb man kommer befinna sig på om tio dagar, två veckor eller tre månader är fackföreningsmedlemskapet något som logiskt prioriteras bort.
Och utan fackförening i ryggen blir det än svårare att kunna ställa krav och få de annars tysta klagomålen till att bli något konstruktivt. Spiralen har varit nedåtgående i snart tio års tid.

Jag tror inte att Ohlssons jobb som riksdagsledamot är en dans på rosor alla dagar, men hon har ett helt annat skyddsnät än den 20-åring som hoppar in på timmar på en hamburgerrestaurang. Är det verkligen Birgitta Ohlsson som ska yttra sig om ungdomars arbetsliv? Är det verkligen Birgitta Ohlsson som ska dubbelbestraffa unga för en situation på arbetsmarknaden hon själv har varit delaktig i att försätta ungdomarna i?

Alla som har haft tillfälliga anställningar eller jobbat på en hemsk arbetsplats vet att det är ren skit. Bara jag (och i det här fallet är jag själv inget undantag utan en i mängden) har samlat på mig en hel del upplevelser. På ena jobbet i butik jobbade jag i drygt ett år med sex olika kontrakt som löpte från allt mellan två veckor till tre månader. På ett annat jobb som telefonförsäljare fick vi inte sitta ned och arbeta förrän vi sålt vår första produkt. Ibland kunde det ta timmar.
På ett annat jobb i kiosk fick vi inte fylla i hotelliggaren själva utan det gjorde arbetsgivaren. På ett fairtrade-kafé var det vanligt att vara ”stand by” utan lön när det var lite folk. På en hamburgerrestaurang var det likadant. Då hade ändå alla förutom kiosken jag jobbade på kollektivavtal.

Sen i måndags är LO ute på sommarjobben och informerar sommarjobbare om vikten med ett fackligt medlemskap, vad facket står för och varför det är viktikgt att vara många fackliga medlemmar på arbetsplatsen.
Kampanjen heter självklart Facket på sommarjobbet (och glöm inte att du kan ringa unga fackliga på hjälptelefonnumret 020-560056 om du undrar något mer). Det här kan du läsa mer om i morgondagens tidning.

För att veta att man inte är ensam och att även fast det känns långt bort ändå går att göra något åt situationen på både arbetsmarknaden generellt och på sin specifika arbetsplats gör allt lite lättare.
Då kämpar man också för allas lika värde och inte det som Birgitta Ohlsson förespråkar, nämligen några unga ska slita ut sig och utnyttjas som om det vore en självklarhet. Nej, bra villkor gäller även för unga personer.

Linda Westerlind
2015-06-25, Västerbottens Folkblad