Västerbottens huvudan(s)ikten i valet

Idag är det tjugonio dagar kvar till valet. De politiska partierna lägger in högsta växeln för man vet att det är nu det gäller. Man vill på ett bra sätt implementera sina idéer hos väljaren att det inte finns några tvivel kvar för hur man sedan kommer att rösta på valdagen.

Alla partier presenterar valprogram med slogans ofta svåra att ställa sig mot. Vem vill inte ha bra sjukvård, fungerande ekonomi och närproducerad mat? Vem vill inte vara lycklig? Vem vill inte må bra?

För hur kan man egentligen tyda de budskap partierna skickar ut, de som ofta är så lika varandra? Är det egentligen någon skillnad partierna emellan?

Socialdemokraterna presenterade i går sina toppkandidater till riksdag och landsting. Väldigt uppstyrt presenterade sig alla kandidater sig och berättade om sina hjärtefrågor och vilka frågor de anser är viktiga att jobba för efter valet. Jag tror nämligen att det är genom att få höra politikers hjärtefrågor som det också går att själv kunna utstaka en riktning i sin egen politiska uppfattning, och det är ju trots allt genom den som man gör valet på valdagen.

Det som känns så tryggt med Västerbottens socialdemokrater är deras verklighetsförankring och deras tydlighet i politiken. De kommer med en tydlig problembeskrivning, kommer med tydliga åtgärder och har tydliga, ideologiska mål. Så hur ser egentligen den socialdemokratiska uppställningen ut?

Riksdagslistan toppas av Helén Petterson, denna stabila kvinna från Umeå som både ryter ifrån och rycker in, beroende på vad som behövs.
Hon har två fötter på jorden och ett intellekt i världsklass. Hon är tätt följd av Isak From från Norsjö, Katarina Köhler från Skellefteå, Björn Wiechel från Umeå, Veronica Lindholm från Skellefteå (läs mer om Veronica här nedan!) och Jamal Mouneimne från Lycksele.

Med olika hjärtefrågor med allt från jämställd arbetsmarknad till en progressiv miljöpolitik skapar de tillsammans en socialdemokratisk grund med norrländska värderingar. För som Isak From säger, en fungerande infrastruktur är nödvändigt och en stor del av regionalpolitiken.
Jamal säger i sin presentation att ett av de stora problemen i dagens samhälle är det stora utanförskap som den moderata politiken har skapat mellan människor. Och ja, han har helt rätt i detta. För vad spelar det egentligen för roll att kunna välja mellan en massa olika vårdföretag och köpa en hamburgare några kronor billigare än innan när denna typen av valfrihet är på bekostnad av någon annans?

För när det privata vårdföretagandet klampade in i Västerbotten fick inte vården vara vårt utan tvingades till att bli en marknad med andra syften än människors hälsa. För vad spelar det för roll att landstinget i Västerbotten är socialdemokratiskt styrt när Alliansen sitter och lagstiftar över våra huvuden? Lagen om valfrihet går inte att göra mycket åt i dagsläget, men det går att byta ut regeringen i valet.

Detta är ett bra exempel på hur nationell och regional politik samspelar. Det visar också på vikten av en socialdemokratisk regering och ett socialdemokratiskt landsting. För i landstinget finns det både vilja och ambition.

På röstsedeln till landstinget är det Peter Olofsson som toppar listan. Hans huvudfokus är att skapa en bra samverkan mellan landsting och kommun. För som vi vet jobbar den västerbottniska geografin mot oss, det går dock att lösa på andra sätt. Därför måste man tänka utanför boxen. Det gör Peter. Han tänker nytt och han tänker realistiskt, något som är viktigt när ett socialdemokratiskt landsting tvingas förhålla sig till en moderatledd regering. Peter är på landstingslistan följd av Harriet Hedlund, Erik Bergkvist, Charlotte Lundkvist, Per-Erik Lundmark och Katarina Jonsson.

Med de här på landstingslistan och tidigare nämnda på riksdagslistan skapar det en bra västerbottnisk bas i politiken. Nu tar vi över, eller hur?

2014-08-16

Sidan uppdaterades senast: 2014-08-16 09:22