S-offensiv för bättre villkor för unga

Socialdemokraterna i Umeå genomförde en offensiv den 10 september runt om i Umeå vid köpcentra för att dela ut flygblad med krav ”Jobb för unga”. Inte mindre än 13 föreningar deltog och bemannade följande köpcentra;

ICA Berghem
Coop Forum
Strömpilen
Tegs Centrum
Böle Fyrklövern
ICA Kvantum
Ålidhems centrum
ICA Röbäck
Centrala Umeå
Sävar ICA
Haga konsum
Mariehems centrum
Holmsund konsum

Kennet Bergkvist, ordf i Röbäck-Stöcksjö s-förening och Anneli Grundberg, kassör utanför ICA i Röbäck

Fler bilder från kampanjen "Unga i jobb" Fotograf: Jörgen Boström

Socialdemokraterna ställer krav på regeringen att vidta åtgärder för att minska ungdomsarbetslösheten. Vi kan inte stillatigande se hur en hel ungdomsgeneration offras i regeringens passivitet. Nej arbetslöshet bekämpas bäst med en aktiv arbetsmarknadspolitik och investeringar i välfärd och företagande.

Nu ökar återigen arbetslösheten bland unga och det kan vi inte acceptera säger Christer Lindvall ordförande för Socialdemokraterna i Umeå. Vi står inte handfallna i Umeå där vi beslutat att satsa 80 miljoner till insatser för att skapa Jobb för unga.

Det positiva bokslutet för 2010 med + 213,2 miljoner kr gjorde det möjligt för Umeå kommun att, som första kommun i landet, använda 120 miljoner till sociala investeringar, samt 80 miljoner till investeringar mot ungdomsarbetslöshet.

Nu i september börjar satsningen för att få 200 ungdomar i ungdomsjobb under oktober 2011 till maj 2012.

Målet är att ge ungdomar en ingång och få fotfäste på arbetsmarknaden. Prioriterade verksamheter är äldreomsorg, förskola, skola och fritidsverksamhet.

Arbetslöshetsåtgärder för unga med funktionshinder ingår också. Ungdomsjobbet är en del i en långsiktig satsning för den enskilde ungdomens yrkesval och anställning.

För ytterligare kommentarer

Christer Lindvall