Klassresan som ställdes in

Segregationen i den svenska skolan ökar och det riskerar i längden att vidga klassklyftorna.

Lyssna genom att klicka på länken;

Är vår tid som jämlikhetens föregångsland förpassad till det förgångna?
Ökade inkomstskillnader, segregerade bostadsområden och framför allt: larmen om en skola i kris…Vad finns det för möjligheter att göra en klassresa idag på platser som Munkfors och Hovsjö?
Och hur stort är intresset bland dem som har möjlighet att göra resan?

I studiosamtalet säger utbildningsminister Jan Björklund bland annat att skolor som Hovsjöskolan måste få bättre resurser, eftersom många av eleverna är relativt nyanlända till Sverige. Medverkande i samtalet är även Dilsa Demirbag-Sten, journalist och verksamhetsansvarig för Berättarministeriet, och Helen Pettersson, socialdemokratisk riksdagsledamot och förbundsansvarig för Arbetarnas Bildningsförbund, ABF.

Under sextiotalet minskade snedrekryteringen till landets universitet. Men sedan dess har minskningen i stort sett avstannat, enligt Robert Ericson, professor i sociologi vid Stockholms universitet. Undersökningar visar entydigt att föräldrarnas bakgrund är avgörande för barnens skolresultat och val av utbildning.

Sidan uppdaterades senast: 2013-04-16 10:21