Lena Sandlin Lundberg: Sverige behöver en hedersknyffel

Ålder: 45 år.
Bor: Teg, Umeå.
Intressen: Familjen, idrott och politik.
Ledarskribent Folk­bladet: 2008–2010.
Politisk chefredaktör Folkbladet: 2010–2012.
Gör i dag: Vice vd MXL AB.
Min viktigaste val­fråga: Jobben och ­välfärden.
Bäst just nu: Att allt ­talar för regeringsskifte.
Sämst just nu: SD:s opinionsläge.

I en tid då många politiker knappt vågar öppna munnen av rädsla att säga något ord som inte är politiskt korrekt eller att kränka någon av alla lättkränkta människor, då behöver landet en ledare som folket litar på just på grund av att hen pratar klarspråk. En heders­knyffel.

I en tid då välfärds­systemet brutits ned bit för bit, påhejat av nyliberaler, fans av 1980-talets Thatcher och Reagan och kapitalister utan känsla för landet, då behöver vi en god ledare med rättvisa och hårda nypor som kan ställa saker rätt igen. En hedersknyffel.

I en tid då allt ska teoretiseras in i det absurda och ord börjar ersätta handling, då behöver landet en ledare som kavlar upp ärmarna, spottar i nävarna och gör det som behövs. En hedersknyffel.

I en tid då befolkningen slutar tro på att samhället finns där för dom, där kollektivets väl ersätts av individens ego och alarmropet ”var och en räddar sig själv” ljuder dagligen, då behövs en ledare som förstår att verklig trygghet uppstår endast tillsammans med andra, inte på egen hand. En hedersknyffel.

Denna hedersknyffel är Stefan Löfven. En jordnära svetsare från Örnsköldsvik, som med handlingskraft, intelligens och omtanke om sina arbetskamrater fick förtroendet att bli ordförande för IF Metall.
Som när hela det socialdemokratiska partiet gungade efter två mindre framgångsrika parti­ledare, som när partiet brottades med sin identitet och sviktande ideologi, stod trygg och stilla och sa ”det här fixar vi”.

Stefan är en skänk från ovan för Socialdemokraterna, medborgarna och Sverige.
Den hedersknyffeln vill jag leder Sverige ut ur vår ego­centriska kris.

Sidan uppdaterades senast: 2014-09-10 07:20