Budgetarbetet fortsätter

Sitter framför datorn, det är fredag och visarna på klockan står på halv fyra. Väntar på att alliansen ska lämna över siffrorna i sin budget för 2013. Utanför fönstret skiner solen sommarvarm och termometern visar 24 grader varmt. Helst skulle man nu vilja bara lämna allt och bege sig ut i sommarvärmen. Tyvärr går det inte, därför nu startar några intensiva veckor med att ta fram vårt budgetalternativ. En del är klart, vi måste hålla fast vid vår profil om att det behövs mer resurser i skolan för att eleverna ska få den skola de förtjänar. I senaste numret av Vi i Väsby ger jag och vår gruppledare i utbildningsnämnden, Azadeh Rojhan Gustafsson vår bild av vad som måste göras för att skolan ska bli bättre. Sedan har vi högre ambitioner än vad alliansen har inom äldreomsorgen och på kulturområdet. Bland annat vill vi slå vakt om kulturhuset och utveckla biblioteksverksamheten och musikskolan.

Alliansen gick till val på stora satsningar på skolan, något som vi inte sett mycket av. Tvärtom minskar resurserna när ett nytt lokalersättningssystem införts som leder till högre hyror. Det ska bli intressant att se om Alliansen tar några intressanta initiativ till hur skolresultaten ska förbättras och vi ska få en lugnare miljö i skolan. På senare tid har jag hört från flera håll att det blivit oroligare i skolan. Klart att nedläggningen av ISKI och att Alliansen minskat på elevassistenter, skolkuratorer och skolsköterskor leder till att det blir färre vuxna i skolan.

Nu är klockan fyra och jag har varit och tittat till mitt postfack för att se om någon alliansbudget lämnats över till mig. Så är inte fallet ännu. I förra budgeten framhöll Alliansen att skatten skulle sänkas 2013. Undrar hur man ser på det ekonomiska läget nu! Spännande att se.

Mer kommer framöver. Och vill du vara med och påverka det Socialdemokratiska budgetförslaget - kom på Arbetarekommunmötet den 31 maj kl 18.30 i Konsumhuset.

Med vänlig hälsning och glad sommar.

Leif Berglund
leif.berglund@upplandsvasby