Höstupptakt

Så är semestern slut för denna gång. Jag har haft en underbar, lång och skön ledighet med sol, bad, besök hos släkt och vänner norröver och med böcker att läsa och teater och film att se. Senast i helgen besökte jag goda vänner i Nora och såg pjäsen ”Den fjärde rosen” på Stadra sommarscen. Marika Lagerkrantz och flera bjöd på en fantastisk föreställning. Inte ett öga var torrt i slutet av pjäsen efter Marikas fantastiska slutmonolog. Det handlade helt enkelt om livet och kärleken. Alltid lika aktuellt.

Det politiska livet börjar åter komma igång. Sent fick vi ett svar från Jan Holmberg på vårt öppna brev. Problemet vara bara att han inte svarade på våra frågor. Jag skrev därför en insändare i ”Vi i Väsby” som också Miljöpartiet och Vänsterpartiet skrev under. Du kan läsa den nedan.

”Äntligen kom ett svar från kommunstyrelsens ordförande Jan Holmberg, men vi kan konstatera att ha undvikit att svara på frågorna. Vad kan det bero på? Saknar Holmberg svar eller är det någonting han vill dölja.

Jan Holmberg fick följande fyra frågor av oss:

1. Är målet med delningen av Väsbyhem att efter en tid sälja något av bolagen? Holmberg svarar: Hur de nya bolagen kommer att utvecklas över tid kan ingen med 100% säkerhet sia om.

Vi tolkar det som att det är högst troligt att något av bolagen kommer att säljas.

2. Vilket av bolagen finner du i så fall mest lämpligt att sälja? Holmberg svarar inte på frågan.

Vi tolkar det som att det är högst troligt att något av bolagen kommer att säljas och eftersom det största bolaget kommer att ge kommunen den största vinsten blir det kanske Väsbyhem som kommer att säljas.

3. I den bostadspolitiska debatten i valrörelsen försäkrade du och övriga representanter att Alliansen ville ha kvar Väsbyhem som ett kommunalt bolag med dagens omkring 5 000 lägenheter….. Varför meddelade du inte innan valet dina planer på att klyva Väsbyhem.

Holmberg svarar inte på frågan.

Vi tolkar detta som en medveten mörkning och att Alliansen innan valet inte ville ha en debatt om en klyvning av Väsbyhem.

4. Om du inte har för avsikt att sälja något av bolagen, varför träder du inte fram och säger det? Holmberg svarar inte på frågan.

Att Holmberg inte svarar på denna fråga, gör de än mer tydligt att något av bolagen ska säljas och kanske Väsbyhem eftersom det ger den största vinsten. Ingen i Alliansen har under debattens gång dementerat uppgiften om att målet med hela delningen är att sälja något av bolagen.

Det är hög tid att Holmberg och andra politiska företrädare inom Alliansen nu tar bladet från munnen och går ut och säger sanningen.

Socialdemokraterna, Miljöpartiet de gröna och Vänsterpartiet vill behålla Väsbyhem som ett välskött kommunalt bostadsföretag, utveckla dess verksamhet och se till att bolaget bygger fler hyresrätter i framtiden.”

Veckan som kommer drar verksamheten igång. Kommunal grupp, arbetarekommunmöte och kräftfest på torsdag den 18 augusti kl 18.00 i nya Konsumhuset på Optimusvägen. Vi kommer även att ha lotter och annat för oss.

På lördag är det Väsbyhemsdagen. Vi är med och samlar in namn med kravet på folkomröstning om Väsby sjöstad, flygbladsutdelning om vad vi (S) tycker om styckningen av Väsbyhem, knappmaskinen är också med och vi bjuder på frukt.

Vi behöver din hjälp. Kontakta Ibrahim om du kan hjälpa till på lördag den 20 augusti mellan kl 11-16.

Som alltid. Har du synpunkter på det skrivna, egna tips och idéer på politiken i vår kommun. Kontakta mig.

Vi ses och hörs.

Leif Berglund