(S) behöver snabbt utse ny ledare

Mitt i alla svårigheter som vårt parti har hamnat i känns det som en befrielse att ha Carin Jämtin som partisekreterare. Hon växer i mina ögon efter varje gång hon intervjuas, sitter i TV-soffan eller håller presskonferens. Som den ytterst ansvarige för att leda processen i arbetet med att ta fram ett förslag till ny partiordförande framstår hon som stark, lyhörd, lugn och tydlig, men vänlig.

Vårt parti befinner sig i ett allvarligt läge. Ett läge som på inget sätt blir bättre av om krypskyttet inom partiet fortsätter. Det handlar nu om att alla måste ta ansvar så att processen med att ta fram en ny partiordförande kan landa i att en kandidat, som vill och kan samla partiet, väljs. Ansvaret för detta ligger ytterst på partistyrelsen och det verkställande utskottet. Vi måste ge dem förtroende och tid att gå iland med sin svåra och viktiga uppgift.

Just nu spekuleras det mycket i orsakerna till Håkan Juholts avgång, trots att allt detta nu är historia och behovet av att fokusera på framtiden är så mycket större. Jag tycker att de motiv Håkan har lämnat för sin avgång visar att han är en person med hög moral och resning. Han kände helt enkelt att han inte räckte till fullt ut. Det ska Håkan ha respekt för. Partiets kris är dessutom inte enbart Håkans ansvar, det är fler som bär ansvar för valkatastroferna 2006 och 2010. Dessutom råder det ingen tvekan om att Håkan varit utsatt för ett osedvanligt hårt mediedrev under i princip hela sin ordförandetid.

Fram till dess att partistyrelsen sammanträder på fredag finns det all anledning att ha is i magen och visa förtroende för våra kamrater i partistyrelsen och verkställande utskottet. Det vårt parti behöver just nu är att snabbt utse en ledare som kan samla partiet och bygga upp partiets styrka för att vinna ökat förtroende hos svenska folket. I ett långt perspektiv ska givetvis en sådan valprocess vara öppen och transparent, och Socialdemokraterna i Upplands Väsby måste komma att utgöra en del av den processen. Nu är dock krisen akut och jag har full förståelse för att Carin Jämtin, tillsammans med partistyrelsen och verkställande utskottet, behöver lösa den uppkomna situationen. Frågan är dessutom central vad gäller olika falangers möjlighet att återigen vässa stridsyxorna mot varandra.

Vi måste komma bort från de inre motsättningarna och sluta bråka och föra ställningskrig mot varandra. Vi behöver göra precis det som Carin Jämtin efterlyser, samtala mer med varandra. Alla är trots allt överens om att den verkliga fienden finns utanför partiet.

Leif Berglund
Oppositionsråd (S)

Har du synpunkter på det som skrivs – hör av dig.

Sidan uppdaterades senast: 2012-01-24 14:05