Väsby sjöstad löser inte dagens bostadssbekymmer

Sitter på kontoret och ser ut över ett soligt, varmt och grönt Upplands Väsby. Vad fint Upplands Väsby är. Jag har alltid, sedan jag flyttade hit för snart 22 år sedan, fängslats över hur grönt Upplands Väsby är och hur fina bostadsområden vi har.

Moderaterna främst, men även de andra Allianspartierna, har slagit sig för bröstet med att säga att de har byggt månfaldigt fler bostäder än vad vi Socialdemokratern gjort. Nu visar det sig att det inte alls är sant! Mellan åren 2002 och 2006 påbörjades byggandet av 694 bostäder under Socialdemokratisk ledning. Mellan 2007 och 2011 påbörjades byggandet av 684 lägenheter under Moderat ledning. Allt tal om att moderaterna lyckats bättre med sin bostadspolitik är lögn.

Dessutom verkar den moderatledda Alliansen satsa allt på att det är Väsby Sjöstad som ska lösa kommunens brist på bostäder. Att vänta in Väsby Sjöstad är inte lösningen på dagens bostadsbekymmer för våra ungdomar och de som flyttar in till Stockholmsregionen just nu.

Vi Socialdemokrater har mer realistiska och närliggande planer. Snabba på planläggningen av Smedsgärdskolans tomt. Här borde Väsbyhem och HSB tillsammans kunna bygga runt 200 lägenheter. Dessutom kan vi bygga i Eds Allé, förtäta Väsbys centrala delar, bygga i Östra Fresta by, Messingen och nere vid stationsområdet. Tyvärr är det inte mycket som vill komma igång just nu. Det är allvarligt. Förr använde vi det kommunala bostadsföretaget som ett viktigt instrument i bostadsbyggandet. Väsbyhem har byggt förhållandevis lite under Alliansens ”regeringsinnehav”. Vi vill att Väsbyhem ska bygga minst 150 lägenhet per år. Det är endast så kommunen kan komma upp i en produktion på 300 lägenheter per år. Men se då tycker Alliansen att det blir för många hyresrätter. Dessutom röstade Alliansen ner vårt förslag om att ge kommunstyrelsen i uppdrag att verka för att kommunen under tre år ska se till att det skapas 200 billiga hyreslägenheter för ungdomar i form av ungdomsbostäder.

Alliansens budget innehåller för övrigt inga satsningar alls. Jag tror att man samlar sig för att kunna genomföra den utlovade skattesänkningen på 10 öre eller mer.

Socialdemokraternas budgetförslag innehåller nödvändiga satsningar på skolan, förskolan, äldreomsorgen och kulturen. Vårt förslag innebär att hemtjänsten blir kvar i kommunal drift, barngrupperna i förskolan minskar, att kulturhuset inte stängs och att vi bygger ut musikskolan till en kulturskola.

Socialdemokraterna vill också satsa på en utveckling av Runbys centrala delar. Området är slitet, ensligt, lite tråkigt och upplevs av många som otryggt. Genom Runbylyftet vill vi rusta upp Runbys centrala delar inklusive torget. Arbetet ska ta sikte på att öka servicen, öka tryggheten och försköna området. I arbete ska de kommunala bostadsföretagen, näringslivet och de boende engageras.

Mer om det Socialdemokratiska budgetalternativet kan ni läsa på hemsidan.

Avslutningsvis vill jag önska er alla en skön midsommarhelg och en lugn och avkopplande sommar. Själv ska jag ägna sommaren åt att läsa några nya böcker som inte hunnits med under det senaste året.

Som alltid, hör av er om ni vill något.

Väl mött igen i augusti.

Leif Berglund
leif.berglund@upplandsvasby.se