Väsbyaffären

Stefan Löven klarade söndagens partiledardebatt bra tycker jag. Lugn, klar och tydlig är mitt omdöme. Hans argumentation om alla människors lika värde som ett svar på Åkessons attacker i flyktingfrågan var kraftfull och känsloladdat. Debatten visade också att vår politik håller. På punkt efter punkt, i fråga efter fråga, hamnade regeringens företrädare på defensiven.

Sveriges regering är förmodligen den enda regeringen i världen som sänker utbildningsambitionerna, sade Stefan Löven i ett inlägg. Det har han rätt i. Och skillnaden mellan vår politik och Alliansens blev än mer tydlig när Jan Björklund försvarade regeringens förslag om en ettårig gymnasieutbildning. När major Björklund tidigare fått frågan om vilka jobb man i framtiden kunde tänkas få med en ettårig gymnasial utbildning svarade han – städare. Aningslöst. Vi utbildar faktiskt människor för att man ska vara yrkesverksam också om 40 år. Då er en bra grundutbildning viktig. Dessutom är det dåligt använda resurser att kräva att barnskötare, för att läsa vidare till förskolelärare, måste komplettera gymnasieutbildning innan man kan söka in på högskola eller universitet. Detsamma gäller undersköterskor som vill utbilda sig till sjuksköterskor. Dessutom har jag alltid tyckt att man ska ha höga förväntningar på våra ungdomar och förbättra skolan så att alla klarar målen. Inte stänga ute de som av någon anledning har svårt med matten, engelskan eller svenskan.

Reinfeldts bortförklaring av de försämrade skolresultaten med meningen ”det finns en faktor som handlar om ensamkommande flyktingbarn” var synnerligen obehaglig. 2011 tog Sverige emot 2 657 flyktingbarn som kom ensamma till vårt land. Nästan 1,4 miljoner elever gick i skolan. En andel under 0,2 procent förklarar inte regeringens misslyckande. Reinfeldt borde skämmas.

Precis nyss blev jag uppringd av en journalist på en av våra lokaltidningar. Det jag får höra får mig att först baxna och inte tro att det är sant. Sen gör det mig tvärförbannad. Vad tror man att man håller på med egentligen?

Nu ska ni få höra.

Johan Hjelmstrand, Moderaterna, har lämnat alla sina uppdrag förutom kommunfullmäktige. Johan var ordförande i produktionsstyrelsen, ledamot i kommunstyrelsen, ersättare i allmänna utskottet och ingick i budgetberedningen. Johan var kommunalråd med ett arvode på någonstans mellan 45 000 och 52 000 kronor per månad.

Det sägs att Johan Hjelmstrand ska stå till förfogande för kommunstyrelsens ordförande Per-Erik Kanström, också moderaterna, till den sista januari 2013 för avslutning av pågående arbeten. För detta ska Johan Hjelmstrand erhålla ett engångsarvode på, håll i er nu, 210 000 kronor. Vid sidan av detta har Johan Hjelmstrand samtidigt ett nytt heltidsjobb hos Moderaterna i Stockholmsdistriktet.

Överenskommelsen är undertecknad av personen i fråga, kommunstyrelsens ordförande och kommundirektören. Ingen i oppositionen har blivit informerad om någonting i frågan. Kommunledningen har uppenbarligen velat smyga med. Troligtvis p.g.a. att frågan är känslig. Dessutom är den troligen regelvidrig.

Jag har aldrig varit med om något liknande tidigare och jag har varit med sedan 1994. Inte heller Arbetarekommunens ordförande Björn Lundin har hört talats om att man betett sig så här tidigare.

Det finns många frågor att ställa i denna ”Väsbyaffär”. Vem har rätt att fatta beslut i en fråga som denna? Varför smyger man med frågan? Vilka uppgifter ska Johan Hjelmstrand avsluta? Är det rimligt och moraliskt riktigt att betala 210 000 till en person vars politiska uppdrag upphört? Är det moraliskt riktigt att betala ut så mycket pengar till en partikamrat? Jag och Ibrahim håller på att skriva en interpellation i frågan.

I Upplands Väsby och i alla andra av landets kommuner har vi partistöd. För dessa pengar ska de politiska partierna kunna anställa personer och bedriva partipolitik. Dessutom har flertalet kommuner också politiska sekreterare som en resurs för partiernas politiska arbete. Nu toppar Moderaterna med att ge sig själva ett ”förtäckt partistöd” på 210 000 kronor. Skandal!

Nu hade jag egentligen tänkt skriva om vår budget. Men det får vänta till nästa S-blad.

Som alltid, hör gärna av dig!

leif.berglund@upplandsvasby.se
9 oktober 2013