Vem bygger mest?

Så är sommarledigheten till ända. Några veckors ledighet när Sverige är som vackrast är aldrig fel. Den här sommaren har jag hållit till i och runt Stockholm. Det har blivit dagsutflykter runt vår vackra storstad med besök i Värmdö, Vaxholm, Uppsala, Rosersberg m.fl. ställen. En och annan bok har också lästs. Hoppas att du som läser detta också haft en skön och avkopplande sommarledighet.

Precis innan semestern börjar äger budgetdebatten rum i Upplands Väsby kommunfullmäktige. Det gör att det blir ovanligt liten pressbevakning av debatten. Vi och Alliansen brukar hinna med att presentera det viktigaste i våra respektive budgetar i en artikel i tidningen någon vecka tidigare. Så var även fallet i år.

Vem bygger mest?

Moderaterna anklagar oss Socialdemokrater för att vi inte byggde nämnvärt många bostäder under senare delen av vårt ”regeringsinnehav” i Upplands Väsby. Dessutom slår Alliansen sig för bröstet och säger att nu byggs det mycket mer än under vår tid. Hur förhåller det sig egentligen med sanningen om detta? Jo, i länsstyrelsens skrift ”Läget i länet, Bostadsmarknaden i Stockholms län 2011” går det att läsa följande; mellan åren 2002 och 2006 påbörjades bygget av 684 bostäder och mellan åren 2007 och 2011 påbörjades byggandet av 684 bostäder.  Alliansen har alltså byggt exakt lika många bostäder under fem år som vi gjorde under fem år. Då tycker jag faktiskt inte att man ska fortsätta att slå sig för bröstet och tala om att man är så in i helsicke mycket bättre än oss på att bygga bostäder.

Alliansen skryter dessutom, främst genom byggnadsnämndens ordförande, över att man har tagit fram många planer som möjliggör bostadsbyggande. Det är bra att man tar fram planer – men de måste förverkligas också.  Här verkar mycket gå i stå. Nu lovar kommunledningen att Wäckare äng och Östra Frestaby skall komma igång under hösten. Jo, jag tror det först när jag ser det.

Rusta upp Runby Centrum

I Socialdemokraternas budgetförslag finns pengar avsatta för en kraftfull upprustning av Runby centrum. Det handlar dels om att städa och snygga upp kring torget, men också att göra lämpliga och nödvändiga investeringar i centrala Runby för att öka servicen och tryggheten och försköna området. Det kan handla om eventuell kompletterings- och/eller förtätningsbyggnation. I arbetet ska de kommunala bostadsföretagen, näringslivet och de boende engageras. I höstens väljardialog som vi genomför i Runby passar det bra att ta upp frågan om Runby centrum.

OS – bra spel

Vilken fantastisk invigning och avslutning som omgav de Olympiska spelen i London! De Svenska idrottsliga prestationerna måste ges godkänt. Guldet i segling kom tillsammans med silvret i hanboll som en trevlig överraskning. De Olympiska spelen i London beräknas ha kostat omkring 100 miljarder kronor att genomföra. Uppgiften att klara spelen var nästan övermäktig 10-miljonersstaden London. Jag tror att de som tycker att Stockholm ska söka sommar OS tar sig vatten över huvud. Nu när det är tillåtet att två städer/länder kompanjonsöker OS, vore det möjligt för Sverige att söka vinter OS tillsammans med Norge eller Finland.

Som alltid

Hör gärna av dig!