Evas tankar

På barnens sida

Med tungt hjärta ser jag denna lördag hur ännu en FN-finansierad skola träffats av Israeliska bomber, och tre döda barn bärs av förtvivlade fäder till begravning. Hur kommer man igenom den sorg, den skräck och den frustration som krig orsakar? Vad händer i hjärtat hos alla vänner som själva upplevt krigets fasor och nu ser det hända igen? Bilderna på teve är förfärliga och värst är det att se barnen.

Egentligen ska vi välja en ny gruppledare i Social- och äldrenämnden, nominera kandidater till kyrkostiftet, och ombud till en kongress och såna saker. Men på torsdag samlas vi, tänder ett ljus och i samtal under ledning av Ibrahim Abdallah talar vi om Gazakriget också, direkt efter alla val.
Ett lugnt sansat allvarligt samtal i solidaritet med fredsälskande på alla sidor, och i solidaritet med offren för det pågående folkmordet i Gaza city. Om du inte vill eller orkar vara med den stunden, så kan du alltså komma först och rösta, och därefter lämna mötet. Jag vet att krig river upp sår som inte har läkt, alla orkar inte med det.

Såväl den israeliska invasionen av Gaza som raketskjutningarna utifrån Gaza leder till civila offer på båda sidor. Det israeliska svaret på raketskjutningarna saknar dock all proportionalitet och den politiska ledningen i Israel bär ett tungt ansvar för det civila lidandet. Det som pågår nu är ett brott mot folkrätten, ett folkmord.

Men vårt samtal måste ändå våga blicka framåt.
Vad gör vi när bomberna tystnat? Hur beter vi oss mot varandra här i Sverige? Hur kan man visa solidaritet i praktisk handling och bryr sig världen tillräckligt?
Och hur kan vi, i trygghet i Upplands Väsby, bidra för att återkalla framtidstron hos de palestinska och israeliska fredsvännerna, de som outtröttligt verkar för en fredlig, demokratisk utveckling.

På torsdag den 29 januari har socialdemokraterna i Upplands Väsby medlemsmöte i Susebo klockan 19. Susebo är ABF:s gula hus mitt i Suseboparken i centrala Väsby.
Du som inte är medlem är också välkommen.

Nu pågår också förberedelser inför vårens många aktiviteter: Jubileumsfirande och EU-val med upptaktsmöte i mars.
Förberedelser inför kyrkovalet och redan den 14 februari har politikerskolan Jan Eliasson som kursledare.

Och du som är medlem - snart ringer någon i styrelsen till dig. Fundera på vilka synpunkter just du har och om du kanske vill bidra med något?
Till dess: skänk en slant till I-fonden i solidaritet med de drabbade i Gaza. Pg 570-2.

(I-fonden samlar pengar till Olof Palmes Internationella Centrum och de insatser som görs världen över. Palmecentret har varit aktiva på Västbanken och i Gaza i två decennier för att hjälpa invånarna att bygga ett fungerande civilt samhälle. Läs mer på

Eva

Ordförande arbetarekommunen