Evas tankar - april 2009

Krokusen blommar…

…i rabatten när detta skrivs, och vi har just haft ett mycket lyckat 100-årsjubileum med många gäster. På politikerskolan den 28 mars med våra EU-parlamentariker Åsa Westlund och Göran Färm var det fullsatt.

Men i bakgrunden mullrar missnöjet med bonus-bossar och rädslan för hur djupt krisen kommer att ta. Hotet om massarbetslöshet har vi socialdemokrater varnat för länge, först nu börjar regeringen visa tecken på att lyssna till de varningarna – men de har ännu inte tagit konsekvenserna av varningarna genom att göra något.

Med armarna i kors ser regeringen på när svensk basindustri hotas av nedläggning. Med armarna i kors ser regeringen hur kommunernas ekonomier urholkas så kraftigt att vi exempelvis i Upplands Väsby kommer att ha minusresultat redan i år. Det betyder färre lärare, färre i hemtjänst, större barngrupper i förskola och barnomsorg.

Med armarna i kors…

Nästan varannan arbetslös står utanför a-kassa, 45 %. (Arbetsmarknadsverkets siffror i mars)

Det duger inte. Vi måste berätta att det finns ett alternativ – att satsa på utbildning, att satsa på välfärdsarbetare, att återupprätta omställningsförsäkringarna, att satsa på att investera sig ut ur krisen istället för att sänka skatter, skylla på andra och öka orättvisorna.

När vi nu samlar ihop oss efter påsk för ett medlemsmöte den 16 april då ska vi bland annat utse våra kandidater till kyrkofullmäktiges listor och prata om kommunens akuta bekymmer. Men även om det är bekymmersamt, minns att krokusen blommar i rabatten och att knappt skönjbara ljuspunkter mot den gråsvarta ekonomiska myllan finns också. Bankerna har börjat låna ut till småföretagen igen. Det är ett första, spirande och skört, men ändå – ett litet tecken på att det går att vända krisen.

När vi ses till första maj är det inte bara för att protestera mot orättvisorna, utan också tala om att det finns ett alternativ:

Framgång kräver rättvisa.

Kom. Du behövs mer än någonsin!

Eva Rundkvist, ordförande

Sidan uppdaterades senast: 2009-04-16 00:07