Evas tankar - februari 2009

100 år med (S) i Upplands Väsby

Ett jubileum kan vara så mycket.
Man kan ägna krafterna åt att dokumentera historien, med ett öga mot framtiden. Eller blicka framåt med utgångspunkt tagen i vad vi lärt av historien…

Årsmötet den 14 mars kommer att präglas av 100-årsdagen och alla de utmaningar som ligger framför oss. När arbetarekommunen i Upplands Väsby firade 90 år tog vi fram en bok och ägnade oss en del åt återblickar, därför har vi nu valt att vända blicken framåt istället.

Nu firar vi 100 år med att blicka mot framtiden, med historien i ryggen.
Den okloke föreställer sig att allt var bättre förr, förskräcks över nuet men förfäras inför framtiden.
Den kloke gör tvärtom; tar lärdom av historien för att kunna glädjas i nuet och se fram emot morgondagen.

100-årsfirandet startar klockan ett i Medborgarhuset, fd Folkets hus, det som numera kallas Kulturhuset.
Först lite andlig spis med korta intressanta seminarier som man kan komma och delta i, helt eller delvis.
Bra föreläsare och roliga diskussioner för ung och gammal utlovas och framtid snarare än tillbakablick.

Sen fortsätter vi med årsmötesförhandlingar, val och verksamhetsberättelse, i anslutning till det bjuder vi förstås på tårta. Tårtkalaset börjar vid 16-tiden. Årsmötesförhandling inleds med att partidistriktets ordförande Mikael Damberg gästar oss.

Och därefter, klockan 19 bjuder vi på jubileumsmiddag med mera allsång. Samling efter årsmötet vid 18.15 ungefär. Eftersom det är 100-årsjubileum bjuder vi på kalaset. Men vi behöver förstås veta hur många vi blir. Anmäl dig hos Gun-Britt Karlsson.

Den nya styrelsen kommer omgående att börja arbeta med EU-valet som ju är den 7 juni. Upptakten blir därför den 28 mars, och då kommer två av våra toppkandidater hit. Åsa Westlund och Göran Färm. Boka också 28 mars i din almanacka. Vi bjuder in till korta seminarier, workshops och möjlighet att välja hela eller delar av dagen.

Eva Rundkvist

Sidan uppdaterades senast: 2009-02-16 16:01