Evas tankar - juni 2009

Nu grönskar det…

… i dalens famn, nu doftar äng och lid, kom med, kom med på vandringsfärd…

När jag skriver detta regnar det, och EP-valet blev på vissa sätt en besvikelse, på andra sätt en framgång. Få jobbade desto mer – dessa tappra människor ska ha varmt tack för sin insats.

Vid vallokalerna var vi i stort ensamma, vi socialdemokrater, om att dela ut valsedlar, det ska vi fortsätta med därför att förvånansvärt många fattar sitt beslut precis där vid valurnan. En glad socialdemokrat som hälsar välkommen och tackar folk för att de kommer och röstar kan påverka med sin närvaro!

Resultatet i Upplands Väsby blev att vi ökade valdeltagande kraftigt och att S nu åter är största parti (21,8 procent), vi tappade den platsen vid valet 2006 – och det kan nog tolkas som att vi har återfått en del förtroende i kommunen. I Upplands Väsby är Piratpartiet väldigt framgångsrika, över nio procent. Vi värvade en enda ny medlem. Man bör reflektera över varför det blev så. I Stockholms stad och län gick det inte alls bra. Fortsätter vi så, förlorar vi valet på alla ledder 2010.

Därför börjar valrörelsen 2010 nu, genast. Vi börjar med midsommar, lite sol och välförtjänt vila.

Men sen i höst kamrater, med nyladdade batterier, så måste vi skärpa oss. Vi behöver vara många som jobbar tillsammans. Ju fler vi är, desto lättare och roligare blir det. Och vi måste börja nu, på första medlemsmötet i höst!

Senaste medlemsmötet valde att nominera tre namn till landstingslistan – Lotta Lind och Leif Berglund samt en SSU-kandidat och två till riksdagslistan, Bo Krogvig och en person till som styrelsen har fått i uppdrag att föreslå efter vederbörlig förankring och i dialog med valkommittén.

Vila nu så ses vi på barrikaderna i höst!

Eva Rundkvist

ordförande