Leif har ordet

God fortsättning på det nya året. Hoppas jul- och nyårsledigheten varit lugn och skönt avkopplande.

För mig själv var julledigheten mycket välkommen. Tillfälle gavs till några lugna dagar tillsammans med familj och vänner och god mat. Lite extra tid för att läsa skönlitteratur och gå på bio, teater, museum och konstutställning. Allt detta hann jag med utan något större stress.

I ett avseende har det nya året inte alls börjat bra – jag tänker då på kriget i Gaza och främst på alla civila och då ytterst alla barnen som fått sätt livet till i detta israeliska angreppskrig. Israel har använt övervåld, skolor och civila byggnader har attackerats. Bombningarna måste upphöra och en vapenvila måste till. Nu har Israel proklamerat eldupphör. Bra. Men de Israeliska trupperna måste bort från Gaza snarast och regelrätta fredsförhandlingar måste starta. På arbetarekommunmötet torsdagen den 29 januari kommer vi att prata mer om Gaza och konflikten i Mellanöstern. Ibrahim Abdallah kommer att inleda den diskussionen. Kom och delta. Platsen är Susebo och tiden kl.19.00.

Numera blir kommunmedborgare som vill ha en lägenhet i Upplands Väsby tipsade om att flytta till andra kommuner för i Upplands Väsby finns det inga lediga lägenheter. Detta är skandalöst. Sanningen är den att det idag råder brist på hyresrätter i kommunen. Samtidigt som snart 3 000 hyreslägenheter omvandlats till bostadsrätter har det inte byggts en enda hyresrätt. Den moderatledda alliansen verkar dessutom inte ha någon vidare stor vilja att bygga nya hyresrätter heller. Dessutom har moderatledaren Holmberg mage att beskylla oss socialdemokrater för kommunens prekära läge. Under vår tid vid makten byggdes det betydligt mer än nu. Det lilla som byggs i Upplands Väsby nu byggs på planer vi socialdemokrater tog fram under vår tid som ansvariga i kommunen. Snart kommer vi att lägga en bostadspolitisk motion i kommunfullmäktige.

På tisdag installeras Barak Obama som USA: s 44 president. Vilken underbar förmåga denne man har att fånga in och inspirera människor. Vilka visioner han har och vilken talare han är. Det är en stor historisk händelse som nu äger rum. Jag har stora förhoppningar på Obamas presidentskap, såväl nationellt som internationellt och jag hoppas innerligen att han lyckas. Obama kan återge USA den respekt USA förtjänar. I går, söndag, hyllades Barack Obama av en massa världsstjärnor vid en utomhuskonsert i Washington. Uppträdde gjorde; Bruce Springsteen, Beyonce, Mary J Blige, Shakira, Bono, Usher, Pete Seger, Herbie Hancock, Aretha Franklin m.fl. Gissa vem som satt klistrad vid TVn.

Inom kort kommer en av Sveriges mest respekterade politiker till Upplands Väsby. Nämligen Sveriges förre utrikesminister och ordförande i FN: s generalförsamling Jan Eliasson. Jan besöker vår politikerskola, med eftersom vi vet att Jan är otroligt populär har vi valt att bredda inbjudan, och gå ut till samtliga partimedlemmar i Upplands Väsby, Sigtuna och Sollentuna. Vi kommer dessutom att annonsera så att allmänheten också kan komma.  Kom i tid för att få plats. Var och när? Jo, Kulturhuset, lördagen den 14 februari kl. 10.00-13.00.

Har deltagit eller varit med (vet inte vad man skall kalla det) i Facebook under en vecka. Intressant! Trodde inte att det skulle vara så pass intressant som det är. Helt plötsligt får man grepp över var ens vänner befinner sig i tid och rum. Och vad dom gör för stunden får man också klarhet i. Dessutom kan man anmäla sig eller bli erbjuden att delta i olika grupper och diskussionsforum. Jag anmälde mig till Barack Obama nätverk i mitten av förra veckan. Och tro det eller ej; i lördags damp det ned ett elektroniskt veckobrev från Barack Obama i min dator, precis som jag hoppas detta e-brev gör hos dig nu. Kul!

På onsdag den 21 januari har Bibliotekets vänner årsmöte, då kommer också en gammal vän till mig att vara med, Göran Greider. Göran kommer att tala på temat ”Böcker, kultur och politik”. Jag kommer att gå dit – gör det du med. Onsdag som sagt var, kl. 18.00 i biblioteket.

Har du synpunkter på det som skrivs eller tips och idéer på annat som skulle tas upp – kontakta mig gärna.

Sidan uppdaterades senast: 2009-01-20 13:25