Leif har ordet - april 2009

Glad påsk

Låt mig först få önska er alla en riktigt glad påsk. Just nu lyser vårsolen starkt och så var det ju också i slutet på förra veckan. Hoppas att vi får fint vänder under den stundande påskledigheten.

Kunzelmann och KunzellMANN

Passar också på att skicka med ett boktips. Kunzelmann och KunzelMANN av Carl-Johan Vallgren är den bästa bok jag läst på länge. I ett virrvarr av historia, samhällskritik och skrönor väver författaren fram en otrolig berättelse om en far och en son.

Sonen Joakim Kunzelmann är fast i en hektisk tillvaro av frosseri, lögner och självförakt, och är skuldsatt upp över öronen. När han nås av budet om sin faders död väcker det förhoppningar om ett slut på alla ekonomiska problem. Men ingenting är som han tror. Hans far, Viktor Kunzelmann, den världsberömde tavelkonservatorn, änkling och tvåbarnsfar, visar sig ha levt ett helt osannolikt dubbelliv. Och som en konsekvens dras sonen Joakim själv in i en serie märkliga händelser……

Varför träder inte Maria Fäldt (KD) fram

En serie märkliga händelser präglar också den moderatledda alliansens politik i Upplands Väsby för tillfället. Inte minst hur social- och äldrenämnden hanterade hemtjänstens kostnadsökning under fjolåret. Budgeten för hemtjänsten sprack med 30 procent. Det beviljades 44 000 fler hemtjänsttimmar än vad som var budgeterat. Alliansen försöker framställa detta som en bagatell. Det handlar inte om att utförare av hemtjänsten medvetet har fuskat, jag har aldrig påstått någonting sådant. Jag har krävt att Maria Fäldt träder fram och lägger alla korten på bordet och berättar sanningen.

Prognos för nämndens ekonomi i år är ett befarat underskott med 27,5 miljoner kronor.

Förra gången detta inträffade fick vi ta det politiska ansvaret, dåvarande nämnden lades ner och ett utskott direkt under kommunstyrelsen inrättades. Jag anser att det är nödvändigt att handla på samma sätt nu.

Extra ekonomisk/politisk debatt med anledning av kommunens kraftigt försämrade ekonomi.

Kommunens ekonomi har kraftigt försämrats de senaste månaderna.

I den budget som kommunen antog i november i fjol budgeterades ett positivt resultat med 33,2 miljoner. Nu visar prognoserna på ett negativt resultat med 18,9 miljoner. Detta är en negativ budgetavvikelse på 51,1 miljoner.

Såväl kostnadssidan som intäktssidan visar på negativa siffror. Skatteintäkterna minskar med 25,6 miljoner kronor och kostnadsökningarna/underskotten i nämnderna är ungefär på samma nivå 25,8 miljoner. Främst är det ett stort befarat underskott i social- och äldrenämnden som spökar. Ett arv från i fjol då man lät hemtjänstens kostnader skena iväg. Det krävs handlingskraft för att komma tillrätta med detta nu. Den handlingskraften saknar alliansen.

Messingen – bevara panncentralen och skorstenen.

Hembyggsföreningen och vi socialdemokrater har varit eniga om vikten av att bevara kulturhistoriskt värdefulla byggnader nere i kvarteret Messingen. Tyvärr fick vi inget gehör. Inte ens från den annars så kulturhistoriskt intresserade och kunniga Antonia Ax:son Johnsson.

Nu kan kanske panncentralen och skorstenen bevaras. Peab som äger det mesta säger att man inte skall riva panncentralen omgående. Skorstenen är det mera osäker med. Jag har meddelat ledningen i Peab att vi är intresserade av diskutera en affär med dem som möjliggör ett bevarande. Detta förutsätter att vi vinner valet 2010.

Panncentralen är en gedigen byggnad som mycket väl skulle kunna bevaras. Varför kan vi ge ungdomssatsningen Vega permanenta lokaler här, gärna kombinerat med ett industrihistoriskt museum, turistbyrå och café? Titta bara så väl man använder vakthuset vid ingången till gamla Filmstaden i Solna. Det är bara alliansens bristande fantasi som sätter käppar i vägen för hur detta hus skulle kunna användas.

Simklubben nöjd

Det är bra att det kunde skrivas ett avtal med de nya driftsentreprenörerna om den nya bad- och simanläggningen som också tog hänsyn till simklubbens behov av tider och verksamhet, främst simundervisningen. Många i simklubben har hört av sig och tackat oss för det stöd vi visade dem under konflikten. Vårt agerande fick kommunledningen att dra öronen åt sig och öppna upp för de lösning man nu avtalat om.

Barnkultur kostar pengar

Sedan årsskiftet kostar det inträde för barnen för att se på teater och delta i annan kulturverksamhet. Detta är en skandal, inte minst mot bakgrund av att i den nya kulturutredningen påtalas särskilt samhällets ansvar för att värna barnkulturen och all barns rätt att utan kostnad kunna delta. Att vi hade en kulturfientlig ledning i kommunen visste vi sedan tidigare. Nu vet vi också att man är barn fientlig.

Dags att kavla upp ärmarna och visa att vi är stolta Socialdemokrater.

Helgen opinionssiffror gladde ingen Socialdemokrat. Orsakerna måste analyseras nogare innan vi kan dra några slutsatser. Den sista tidens turbulens kring AMF har naturligtvis spelat in. Hur stor betydelse den haft vet vi inte.

Något som vi däremot vet är att nu behövs det Socialdemokrater som stolt törs visa var man hör hemma. Gör det!! Kom och demonstrera tillsammans med mig på 1a Maj. Fortfarande finns det orättvisor som måste bekämpas!!!

Som alltid. Hör av dig om du har något du vill kommentera eller säga till mig.

Med solig vårhälsning

Leif Berglund