Leif har ordet - september 2009

Sverigedemokrater
I skrivande stund räknas valsedlarna från kyrkovalet. Ungefär samma antal röstande som vid förra valet för fyra år sedan. Små förändringar i mandatfördelningen till kyrkmötet. (S) verkar behålla sina mandat. Endast en sak oroar – Sverigedemokraterna går framåt och verkar fördubbla sina mandat. Oroväckande! Om ett år är det val till riksdag, landsting och kommun. Då tror jag att vi får möte ett främlingsfientligt och rasistiskt parti som på allvar försöker ta sig in i Riksdagen och andra beslutande församlingar. Därför ska vi förebereda oss på att ta debatten med Sverigedemokraterna. Skola oss i att avslöja och bemöta deras argument. Säga att dom har fel. Expo har tagit fram en ny studiecirkel om Sverigedemokraterna. Alexander Bengtsson, en av dem som vet mest om högerextrema rörelser och partier kommer till Upplands Väsby och föreläser den 4 november. Finns det tillräckligt med intresserade startar vi en studiecirkel efter denna kväll. Platsen är ABF studielokaler på Optimusvägen 12 A. Tiden kl. 19.00.

Politikerskolan

Det är alltid bra diskussioner och föreläsare på vår politikerskola. Senast gästades vi av partidistriktets ordförande Mikael Damberg och vi ägnade tiden åt skol- och utbildningspolitik. Mikael pratade mycket om den nya socialdemokratiska skolpolitiken som bl.a. handlar om att oavsett vem som än driver en skola skall höga och samma krav gälla, elevens rätt till kunskaper skall säkerställas genom kunskapsgaranti. Eleverna skall ha rätt till stöd och läxhjälp. En bra genomgång inte minst för oss i Upplands Väsby när det gäller hur vi själva inför valet skall formulera vår lokala skolpolitik.

Dörrknackning

Den 10 september knackade vi på hos 264 boende i Väsbyskogen. Långt ifrån alla öppnade, men de som öppnade var trevliga och hos några fick vi komma in för en stunds samtal. Ett drygt 10-tal kontaktuppgifter samlades in, en medlem värvades och en intresserad av politikerskolan anmälde sig också. Ett initiativ väl värt att göra om.

Seger i hockeypremiären!

Väsby hockey vann premiärmatchen i ishockey mot Nynäshamn med 4-2. Efter en stark tredjeperiod med tre mål inom loppet av fyra minuter ordnades segern. Eftersom grundserien är på endast 22 matcher är varje poäng i början av serien värdefull. Nu stärks förhoppningsvis självförtroendet hos Väsbys unga iskrigare!  Socialdemokraterna i Väsby är fortfarande det enda parti som stödjer idrottsföreningarna i Väsby. Vi varje match kommer det fram Väsbybor som vill prata Upplands Väsby och framtiden. Många är besvikna på Alliansen och önskar oss lycka till i arbetet med att få till stånd en ny politik. Det känns bra!

Leif Berglund
Har du lust att höra av dig – gör det gärna
Tele: 073 910 41 23
leif.berglund@upplandsvasby.se