Motion: Destination Vallentuna

Kommunfullmäktige i Vallentuna kommun

Motion

Destination Vallentuna

Socialdemokraterna i Vallentuna ser en stor utvecklingspotential i kommunens näringslivspolitik, speciellt när det gäller besöksnäringen. Det är dags att arbeta bort bilden av Vallentuna som en sovstad och skapa förutsättningar för en livlig, sprudlande kommun där nya arbetstillfällen och företag ständigt växer fram.

”Destination Vallentuna” är ett koncept som redan finns i vissa framgångsrika kommuner t.ex. i Sigtuna. I ”Destination Vallentuna” agerar kommunen, förenings- och näringslivet tillsammans för att samordna marknadsföreningen av vår kommun både för besökare och för ev. nya kommuninvånare. Man informerar om aktuella idrotts- och kulturevenemang, besöksmål, konferens- och övernattningsmöjligheter, matställen osv. Det kan göras exempelvis på en tilltalande och informativ hemsida, sociala medier och genom tradionell annonsering.

Det arrangeras många olika intressanta evenemang i vår kommun som inte alltid den egna befolkningen vet om. Samtidigt finns Arlanda som en nära granne. Vi skulle kunna locka många att besöka oss, delta i kultur- och idrottsevenemang och övernatta i Vallentuna. Vallentuna kan bjuda minnesvärda upplevelser i våra rika kultur- och naturhistoriska miljöer. Låt oss starta arbetet med att strukturerat marknadsföra vår kommun som ”Destination Vallentuna”/ ”Visit Vallentuna” tillsammans med olika aktörer.

Därför föreslår vi

att ge uppdrag till kommunstyrelsen att utreda möjligheterna att strukturerat marknadsföra Vallentuna tillsammans med förenings- och näringlivet t.ex. som ”Destination Vallentuna” eller ”Visit Vallentuna”.

För Socialdemokraterna i Vallentuna den 16 februari 2015

Jaana Tilles                                    Ing-Marie Elfström