Kongressrapport dag 1 2013

Med Timo Räisänen, gruppen Kvart i ett och Anna Järvinen, så inleddes kongressen med en härlig stämning i en fullsatt kongressal.

Stå upp komikern Özz Nûjen, gick ut lagom hårt och ökade på, som kurdisk turk önskade han  ett eget Kurdistan vilket fick ovationer. -S kan ge alla att få det bäst. Det krävs kraft, mod och visioner.

Längsta applåden fick Özz av salen när han sa att Löfven skal Zlatanera, nyordet som redan tagits in i Språkrådets nyordslista och som betyder,att "klara något med kraft" eller att "dominera".

Göteborgs biträdande kommunalråd Anna Johansson
Anna Johansson
inledde därefter med att  berätta om Göteborgs historia, som är fylld av möten med många olika kulturer från 1600-talets holländare och engelsmän och framåt.
På företagssidan pekade hon på Volvo och SKF som exempel på stora exportörer, hamnen vidarebeforar 25% av allt gods i Sverige.
Största utmaningen idag är de ökande sociala klyftorna. Vi måste se till så att alla barn får en bra start i livet.

När Stefan Löfven
Stefan Löfven
kom upp i talarstolen började han med att leta efter David Lindell i publiken och hälsade honom och publiken med att förklara att David är det yngsta kongressombudet, 18 år och från Gotland.

När han var i farten att hälsa, tog han fram några namn som satt på första raden, Ingvar Carlsson, Mona Sahlin, Håkan Juholt och LOs Karl-Petter Thorwaldsson.
Dessvärre kunde inte Göran Persson komma denna dag, så honom får jag hälsa på till lördag, sa Löfven och tillade att det var hela 100 internationella socialdemokratiska organisationer som gäster.

Till sist hade han en hälsning från Lisbeth Palme, som inte kunde komma, men som skickade hälsningen, -vi ses i Almedalen till sommaren.
Därefter var det dags för Stefan Löfvens första tal, vilket du till fullo kan se och höra här, bara två klick  bort.

När han steg upp på podiet fick han rungande ovationer från en publik som rest sig i sin fulla längd.

Några korta ord ur talet får bli, -den reformistiska vägen att bygga samhället steg för steg är vår politik,
-vi skall forma folks framtid.
Just nu har Sverige en regering som inte tar sitt ansvar. I riksdagen läggs inga förslag och detta när vi har 427 000 arbetslösa vilket är 8,2%.

Aldrig tidigare har det varit en så  dålig matchning av jobb, företag får dra tillbaka sina expansionsplaner.
Vi sätter mot detta full sysselsättning, det kräver ordning på finanserna.
Sverige har med jämförbara länder högst arbetslöshet.
Vi i S-ledningen har satt ett nytt mål, på sex år skall vi ha lägst arbetslöshet i EU, ett mycket tufft mål, det handlar om cirka 3%, idag är det Österrike med 4,5% som har lägst.

Vi skall till full sysselsättning, det är S-politik med tydligt fokus, det är inte lätt, utlovade Löfven.

Sverige behöver en fungerande näringspolitik för att stärka hela Sverige. Vi är redo att göra detta jobb.

Vi skall vinna valet 2014, för att visa hur vi bygger en bättre framtid.

Därefter hälsade Löfven ordförande Muhamed Aboulghar för det nybildade socialdemokratiska partiet i Egypten  välkommen, här på You Tube kan du se och höra hela hans tal.Aboulghar.  Muhamed berättade att partiet bildades först efter att Mubarak störtats och att det på kort tid fått 14 000 medlemmar där 22% är kristna och 21% kvinnor, något som gått på 15 månader.

De blev näst största parti fast de endast fick tre månader på sig till valet.Vad han ville trycka på var att vi behöver ert stöd för att bygga demokrati och jämlikhet mellan män, kvinnor och religioner.

Vid sidan av kongressen
Utställningshall
pågår ett antal utställningar från alla typer av verksamhet, privata vårdföretag, Systembolaget, järnvägsintressenter, fastighetsägare, fastighetsbyggare, svensk kärnbränslehantering Lärarnas Riksförbund.
För att inte tala om media, både Aftonbladet och Expressen, givetvis med utfrågningar jag såg bl andra Veronica Palm utfrågas hos Expressens webtv. Sveriges Radio, riks och lokalt, Sveriges Television riks och regionallt.
Totalt är det  nästan hundra olika intressentar som är ute efter att påverka alla närvarande socialddemokrater.

Några ord från ombud och gäster denna första dag

Kongressombudet Erica Parkås från Trollhättan
Erica Parkås
-mina största förväntningar på kongressen, är att vi tar beslut som jag känner mig stolt att försvara.

Ordförande för regionstyrelsen i Västra Götalandsregionen Gert-Inge Andersson vad kongressen betyder för honom som besökande gäst
Gert-Inge Andersson
-en tankstation, att tanka nya ideer, värderingarna har vi. Det ger en bra inblick var partiet står i olika frågor.

Felix Andersson som studerar Statsvetenskap i Göteborg och är en av många besökare/åhörare, hans andra kongress, tidigare var 2011.
Felix Andersson
Han berättar om sin allmänt politiska intresse och sitt stora samhällsintresse.Jag vill ha en bred bild av politiken och med det växer intresset, ju mer man studerar den säger Felix, om varför han studerar Statsvetenskap.

Hans ambition framöver är att få jobba inom statsförvaltning.Felix politiska och samhälleliga intresse kommer av att både pappa som politiskt intresserad och farfar med facklig bakgrund, så blev det mycket diskuterat över köksbordet.

Mitt besök idag på kongressen gav ett intryck av att Stefan Löfven har ett stort förtroende i ett parti som verkar sätta stor tilltro att han kan vara ledare och statsministerkandidat.

Allmänheten verkar känna förtroende med Löfven vid rodret. Det finns nu en helt annan känsla på denna kongress än den 2010, mer jäklar anamma avslutade Felix.