Marie i rosornas stad

Detta blev sjunde gången gillt i Almedalen, även om det blev några dagar kortare denna gång för Marie Dahlin.

Det står en hel del på agendan för vårt kommunalråd, även under normala semestertider.
Exempelvis första sammanträdet i Kunskapsförbundet Väst, träff med vår näringslivschef i ämnet Vargön och dess kommande utveckling.

På måndag blir hon intervjuad i lunchpasset mellan tolv och ett i Radio Väst. Har du inte Radio Väst, så har du möjlighet att lyssna via webben på adressen, http://sverigesradio.se/vast/

Det jag var nyfiken på är den magnet som drar hela offentliga Sverige till Gotland för Almedalsdagarna.

Som Marie säger, alla finns där, partier, näringsliv, intresseorganisationer som exempelvis SKL, Sveriges Kommuner och Landsting.
-Här träffar man otroligt mycket folk, och kan bygga mycket nätverk.

Marie åker företrädesvis för bostadspolitikens skull, och alla de olika seminarier som handlar om att bygga energisnålt etc. Roligast är nog kvällarna då har man mycket trevligt, inga sura miner någonstans, det går inte att sitta någonstans i sin egen lilla grupp utan folk hamnar bredvid varandra och möts från många olika intressanta utgångspunkter.

Gotland känns nästan som när man är i utlandet, alla tjoar och tjimmar och är trevliga samt glada.

Men det gäller för Marie och hennes kompisar även att hinna se lite av Gotland. Almedalen är en mycket liten del av denna soliga och härliga ö, så i år hann man med ett besök på Ingmar Bergman museet på Fårö, samt längst i söder en koll på Hoburgsgubben, som denna sommar fått näsan målad gul. Tydligen ett likartat skämt som händer med älgen på Halleberg, tror Marie.

Överallt är det en öppen attityd mellan människor.
Där kanske Marie främst fastnade för ett antal studenter i 20 till 25 års åldern som frågat ungdomar i London, Beirut, Jerusalem om klimartsmarta lösningar. Ungdomar ställer frågor till ungdomar för att sedan sammanställa åsikter och tankar för de ”vuxna”.

På tisdagen fick Marie se och höra Fredrik Reinfeldt.
Han såg trött och sliten ut, säger Marie och Reinfeldt själv hänvisade till sin Sverige turné.
En turné som i mångt och mycket var kopierad från Olof Palme när han reste landet runt och talade om sömmerskorna i Borås, inför ett val.

-Reinfeldt valde också att tala bl a om feministfrågor , men utan att lyckas visa någon glöd.

Det viktiga kanske var att i talet rabbla upp nästan alla yrkeskategorier, funderar Marie.

Almedalen sett över de år som Marie varit där, visar att det bara ökar och ökar av människor, seminarier, organisationer, utställare, någonstans tycker man att det borde ta slut. Nu har Bornholm tänkt att kopiera det Almedalska upplägget.

Här släpper Marie loss en egen tanke, kan de på Gotland, kan vi på Skräcklan.

-Detta vore väl något för oss, kanske i samband med vattenfestivalen. Det viktiga är att politikerna är arrangören såsom i Almedalen.

En ny större scen och så tillfälliga stugor, det skulle kunna funka på Skräcklan.
Vi borde utnyttja Skräcklan mer, menar Marie bestämt.

Marie var också och lyssnade på Sigyn och dess besättning som talade om kärnbränslehantering och hur mycket miljötänk som det är med detta avfall.

Alla är i Almedalen man kan undra, säger Marie, var de alla kommer ifrån, töms övriga Sverige?
Om känslan att alla är i Almedalen gäller inte bara politiker, här fanns bland andra Carl-Jan Granqvist som talade om gränsöverskridande samarbeten, Jan Guillou skriver i Aftonbladet om Almedalen, nattklubbsdrottningen Alexandra Charles om kvinnlig hälsa.

En trend verkar vara att alla klär sig ganska likartat när det gäller färg och T-shirtar med budskap.

Har man inte varit i Almedalen, avslutar Marie, skall man försöka ta sig dit under politikerveckan, det är en upplevelse att få se och uppleva alla evenemangen i rosornas stad.

Foto Marie Dahlin