Vem vågar ge ett nyårslöfte?

Vänersborgs största privata arbetsgivare, Saab, är försatt i konkurs.
Ministrar och medier "bevakar" Trollhättan.

Saab ligger förvisso fysiskt i Trollhättan men 609 av de anställda bor i Vänersborg.

Vad kan vi göra för att underlätta den situation som råder i vår kommun?

Vi Socialdemokrater tycker att det går för trögt och långsamt och kommer därför att trycka på för att öka handlingskraften.

Vi vill att företagen i kommunen dammsugs så vi vet vad för slags kompetensutveckling som behövs för att bli anställningsbar. Detta borde redan ha varit gjort.

Vi vill snarast få till en kartläggning över vilka företag som står inför generationsväxlingar och hur många arbetstillfällen det rör sig om. Detta borde också ha varit gjort.

Vi vill undersöka möjligheterna inom de gröna näringarna. Vi vill att de 100 praktikplatserna som finns inom Vänersborgs kommun snarast tillsätts. Vi vill att komvux rustas för de utbildningar som näringslivet i regionen efterfrågar. Vi vill snabba på processen på Holmen-Wargönområdet för att skapa möjligheter för utveckling på området.

Vi har skrivit till landshövdingen och bett om hjälp för att trycka på frågan om inre vattenvägar som direkt kan ge arbetstillfällen. Det kostar inte regeringen en enda krona men kan ge stora möjligheter för oss i Vänersborg.

Vi kommer att påskynda beslutet om en flytt av hamnen till Vargön - i förhoppning om att regeringen beslutar om inre vattenvägar.

Det är NU vi måste agera och inte vänta på att regeringens utbildningsplatser och pengar till utveckling "landar" i regionen. Vi måste tala om vad vi vill att pengarna ska användas till.

Marie Dahlin, Vice ordförande i kommunstyrelsen

Bengt Larson, Partiets gruppledare