Veronica Palm

Lennart Niklasson med Veronica Palm

Veronica Palm hade ett fullmatat besök i Vänersborg som inleddes med ett besök på Birger Sjöbergs gymnasiet och en klass som läser sista året på Teknik.

Här inleddes samtalet med att hon berättade hur politiken i EU-parlamentet och riksdagen inte skiljer sig så mycket åt annat en stor del som finns i EU parlamentet, lobbygrupper. Medan vi i riksdagen har kommitté arbete. 60 % av alla beslut i EU berör Vänersborg.

Hon berättade om arbetsveckan i riksdagen som oftast består av tre dagar och där ledamöterna de andra av veckans dagar är ute runt om i Sverige, mycket för att lyssna och lära.

På en direkt fråga, -varför blev du politiker svarade Veronica, i åttonde klass blev jag uppmärksam på  fjäskbetyg. Vad har man för bakgrund skall inte göra skillnad. Sedan blev jag aktiv på 1990-talet i samband med all rasism, med bomber jackor och kängor, exempelvis nedbränningen av moskén i Trollhättan. Vi lyckades få bort dessa.

Till avslutning skickade hon med att det är jätteviktigt att gå och rösta, men glad touch då hon halvt på skämt och halvt på skämt och halvt på allvar sa, det är himla roligt att få jobba med rädda världens politik.SSU Nils Dahlgren, Sara Johansson

Efter detta blev det samtal med SSUs Nils Dahlgren och Sara Johansson, sedan iväg till Roddaregatan och ett spännande tilläggsbygge.
På befintliga hus bygger AB Vänersborgsbostäder på två våningar, där alla får sjöutsikt och som en hyresgäst sa, på vintern kan man se havsörnarna sittandes på isen.

VD Gunnar Johansson berättade att det handlar om fem hus från 1963, där man bygger på två våningar, där hela konstruktionen vilar på stålbalkar och i övrigt är det trä i golv, väggar och tak, orsaken till att bygga en lätt konstruktion beror av att husen står på pålad grund.

Samtidigt har det skett stam och ny-renoveringar, samt hiss till alla, allt byggt med lågenergi i tanke.

På direkt fråga från VDn om det blir några stöd till allmän nyttan sa Veronica att man kommer att rikta stöd till studentbostäder och små lägenheter, med hjälp av den så kallade tillväxtmiljarden, riktat till hyresrätter, lovar man i skuggbudgeten, som just denna dag blev offentlig.
Man har tittat på bland andra Tyskland och deras lågenergi byggande.
Dessutom vill S att klimat smarta lägenheter inte skall gå ut över kostnader på hyresgästerna, samt att man vill snabba på byggprocessen.

Staten behöver ge den smörjningen för att få igång byggandet, avslutade Veronica, åter nerkommen från fem trappor upp med härlig utsikt mellan byggställningarna.
Utsikt mot en framtid

Kvällen avslutades med möte med medlemmarna i Arbetarkommunen på Folkets Hus.

Veronica Palm riksdagsledamot, socialdemokraternas bostadspolitiske talesperson och ordförande i riksdagens civilutskott.
Hon är också stolt ordförande för Socialdemokraterna i huvudstaden och suppleant i Socialdemokraternas verkställande utskott.