På väg upp

Socialdemokratiska "aktien" på väg upp

Alliansen vill ju tala vårt språk.
Rättvisa, nya arbetarpartiet, arbetslinjer, lanseras i nytappningar lika innehållslösa som Alliansen självt. Det krävs några fundamentala insikter innan man svänger sig med begrepp man inte riktigt förstår.

Det räcker inte att kunna stava till det. Inte undra på dom måste fylla orden med nytt innehåll, insikterna om de ursprungliga värdena kommer av ett slitsamt, ibland farligt, underbetalt knog, något de styrande i Alliansen knappast varit ens nära.

Deras släkt och vänner jobbar säkerligen inte tuffa pass inom vården, någon affär som skall vara öppet dygnet runt eller är placerade i på ett vårdhem i offentlig regi, kraftigt underbemannad för att det är fult att betala skatt.

Vore ju intressant vända på kuttingen för skojs skull? Använda fina näringslivstermer. Skall vi göra ett försök?

Det är skönt att det fortfarande finns "en marknad" för socialdemokratisk politik, ty högerns politik är egentligen likadan nu som då. Alliansen måste nog snart göra "en nyemission", för i den takt svensk välfärdspolitik "realiseras", finns snart ingen statlig "soliditet" kvar, och den resulterande "likviditeten" tycks mest gå till nya jobbskatteavdrag, fonderingar utomlands via "vårdföretag" och "friskolor", istället för att hjälpa de svaga och utsatta i samhället via en solidarisk fördelningspolitik.

Den "kapitalbindning" staten utgör, som av någon outgrundlig anledning tycks vara en styggelse, hänger som en kvarnsten runt Alliansens hals och därför måste "omsättningshastigheten" på "kapitalet" ökas och fler statliga företag skall säljas, samt mer "privata aktörer" måste in.
Idag har vi en "professionell" armé, lagligen möjlig att sätta in mot svenska medborgare för första gången sedan skotten i Ådalen.
Kanske något för Fru Ask att tänka på i Malmö istället för fler av fortfarande statliga poliser, som rimligen också måste "konkurrensutsättas" för att bli mer effektiva.

Låt oss öka "arbetskraftsinvandringen", då vi har alldeles för många av utländsk härkomst som totalt misslyckats att få jobb, trots att höjdarna hos arbetsförmedlingen bedyrar att de står väl rustade, eller att hitta lokal för hämtpizzabutik.

Kanske ett "valutasamarbete" inom EU för att påskynda "relokalisering" av "humankapitalet", nu när ett överskott av "anställningsbara" medborgare, redo att kasta sig över ett eller helst flera heltid "minimilönejobb, är ett modeuttryck. Det är förmodligen mycket billigare än att använda "högavlönade akademiker" för att "validera" utbildningsnivån hos dem som vi redan välkomnat hit, för att kunna ge dom en chans för en gångs skull.

Ni hör ju. Det blir ju jättetokigt när jag, en simpel arbetarson och sosse, försöker använda de fina uttrycken hos en välutbildad Alliansen-medlem. Nä, jag bliver vid min läst. Stannar kvar som sosse, bland mina likar, talar med bönder på bönders vis, samt lämnar latinet till di lärde.

(S)tefan Andersson för Socialdemokraterna i Vänersborg 17 jan. 2012