Socialdemokraternas arv

En anslående bild målas under Almedalsveckan.

Inget parti missar att använda sossarnas retorik.
Välfärd, arbetarparti och solidaritet uttalas, även från håll som inte ens är i närheten av den värdegrund som avsågs.

Låt oss slå fast, välfärd är ALLAs rätt till samma utbud av samhällelig omsorg. Arbetarparti månar ALLA arbetares väl, till och med de arbetslösas.

Solidaritet beskrivs av en partibroder, som anmärkte på den begreppsurlakning Alliansen står för.

"De blandar rättvisa med solidaritet och begriper inte skillnaden", menar han.

Vem? Göran Johansson från Göteborg förstås, som på sitt oefterhärmliga sätt fortsatte, -om man har en kôrv som man ska dela mellan tre stycken, kan man göra på två sätt. Skär man den i tre lika stora delar, är det rättvist. Men om man kollar vem som är hungrigast innan man delar kôrven och ger denne lite mer, är det solidariskt.

När man tänker på andemeningen i det som Göran säger, är alla Allianspartier långt från betydelsen av ordet.

Vi är många i Sverige som lever på låga ersättningar och så oroväckande många på "socialen" att det hotar kommunernas ekonomi.

Det är djupt olyckligt att Alliansen väljer att ta andras arbete och kalla det sitt eget samt ändrar betydelsen.
Värsta övertrampet är väl Åkessons uttalande om folkhemmet.

Men, det kanske inte är så märkligt, alla har de kunnat växa upp i det socialdemokratiska folkhemmet.
Synd bara de inte kommer ihåg vilka som satte skolgång och verktyg i händerna på dem.

Kenneth Persson & Stefan Anderson för (S) i Vänersborg