Förortsbrand

Det som händer i förorterna runt Stockholm, i Örebro och Linköping är absolut inte på något sätt försvarbart men ändå inte så konstigt. Kriminella element kan ligga bakom en del av våldet, men med en ungdomsarbetslöshet som i dessa områden ligger på ca 25 % är det inte så svårt att förstå den frustration som dessa ungdomar ”innehåller”.

Inga jobb, inga praktik- eller lärlingsplatser, små möjligheter till fortsatta studier, det är vad som ”erbjuds”.

Försämrad A-kassa för dem som haft ett jobb, försörjningsstöd (f.d. socialbidrag) och jobbskatteavdrag för de som HAR jobb har definitivt ökat klyftan mellan de som har det bra och de som INTE har det bra. Naturligtvis går inte denna idiotiska politik de unga förbi.

Statsministern och moderatledaren Reinfeldt går helt kallsinnigt förbi denna utveckling, som hans parti varit med om att införa, och skyller allt på kriminella ”element” i en kommentar i TV.

Nedmonteringen av den tidigare välfärden har, över tid, skapat allt mer missnöje.

Alliansen måste väl någon gång förstå att all denna förstörelse av vår välfärd inte håller. Svenska folket är så väl underrättade om vad som händer i vår omvärld, bl.a. tack vare Internet, att intet ”går näsan förbi.”

Vad tror man sig vinna på att de som redan har, skall ha mer och de som inte har, skall ha ännu mindre?  Ingen något så när vettigt ”funtad” människa köper väl denna metod.

Kenneth Per(S)son

Sidan uppdaterades senast: 2013-06-04 18:32