Medlemsmöte om EU 23 maj 2013

Kortsammanfattningen om EU är att det kom till som Kol- och Stålunionen efter andra världskriget för att hindra nya konflikter på den europeiska kontinenten. EU består idag av 500 miljoner innevånare plus Kroatien som blir medlemsland i sommar.

Enligt EU lagen skall alltid val göras till parlamentet vart femte år och det skall ske på våren, troligen blir det 23-25 maj 2014, datumet beslutas under sommaren i år. Blir det så så hålls det den 25 då det är en söndag, som är traditionen i Sverige att ha som valdag.

Valdeltagandet har inte bara i Sverige visat en tendens att minska till europaparlamentet, i Sverige var det mellan 4-5% lägre till valet 2004.
Vilka frågor som kommer att vara aktuella vid det kommande valet, kommer att påverka valdeltagandet, men vilka de frågorna är svårt att sia om nu.
Ekonomiska krisen, sysselsättningsfrågor samt ungas och äldres villkor tror Kent kommer högst på agendan.
Kent Kling
Att människors villkor på EU-kontinenten är desamma är en viktig S-fråga. Titta bara på den Katalanska regionen med Barcelona som nav, här är vuxenarbetslösheten 25% och ungdomsarbetslösheten 57%.

EUs budgetar är än längre än de forna sovjetiska femåriga, i EU håller vi oss med sjuårig budgetar, där idag fortfarande den största posten är som när EU bildades, jordbruksstödet, det utgör 40% av budgeten.

Senaste budget förhandligen försökte vi i parlamentet att nagga det i kanten, för att få mer att lägga på forskning, utveckling och högre utbildning. Det fick S-gruppen i parlamentet backa på.
Majoriteten i parlamentet är borgerlig, främst högersidan är stark.

Kent rekommenderade sina åhörare att läsa bloggaren Slavenka Drakulic, en kroatiska som skriver engagerade böcker hur det var att komma ur det  kommunistiska och Jugoslaviska samhället.

Kent uttryckte att EU är världens största demokratiska samtalsklubb och utan den skulle inga samtal föras mellan länder och människor.
Han tog upp det som premiärminister Cameron använder sig av i England idag, att skapa en folkomröstning om tillhörigheten till EU. Endast för att han har problem med ett främlingsfientligt parti, UKIP,  som fick 16% av rösterna vilket gav 12 platser i parlamentet, ett parti som vill att England skall lämna  EU.

Som Kent sa, Londons finansiella centrum kommer säkerligen att klara sig, men hur tänker investerare, kanske flyttar man eller investerar i andra EU-länder, företag som skall investera i verksamhet kommer säkerligen inte att göra det i England.

Det har blivit större öppenhet i EU sedan Sverige blev medlem 1995, större jämlikhet och arbetsmarknadsfrågorna har kommit upp på bordet på ett helt annat sätt eftr att Sverige var ordförandeland våren 2001 när Göran Persson var statsminister.

Det är en lång kedja, berättade Kent, när en fråga skall harvas igenom, så vi kanske inte riktigt känner igen den när det blir beslut och EU-lag, men påverkan sker under resans gång.

I Sverige och även i de nordiska länderna är tillliten till politikerna och deras vallöften stor, hela 80% av vallöftena i Sverige genomförs.Större misstro mot EU-nivån, inte riktigt att vi kopplar till EU på lokala nivån.

Här tog Kent ett jordnära exempel. Om det byggs en lekplats i Sverige eller Portugal så följer dessa ett EU-direktiv som bland annat handlar om säkerhet.

Sedan kom Kent in på det verkligt reala.
Borgarna i EU har samma lösningar som Reinfeldt och Cameron, åtstramningar. Jämför detta med om ett företag gör så, då finns inte det kvar, om de inte återinvesterar.
Åtstramningslösningen gäller tydliigen inte alla, det gäller att sänka arbetslöner och krossa facket och samtidigt ge höjda löner till företagsledare.

Nej det gäller att återställa den sociala situationen för alla.
Går du inte och röstar, så har du gjort en aktiv handling och då blir det en röst på den som vinner, sa Kent.

Han passade på att rekommenderade LO-TCO-Sacos gemensamma Brysselkontor, här finns mycket matnyttigt för den intresserade.
Påverka dina kompisar i Sverige och de du har utomlands på att gå och rösta, avslutade Kent Kling.

På stående fot lovade han att komma tillbaka före EP-valet till ett nytt medlemsmöte.

Taggar: