Ha öppet året om på Nattis

På senaste möte i barn- och utbildningsnämnden i Varberg så visade den moderatledda majoriteten tydligt sin ovilja att hjälpa de familjer som har behov av barnomsorg på helger och nätter genom att besluta om återremiss. Därmed bryr de sig inte om de barnfamiljer som nu i sommar ber kommunen om hjälp med barnomsorg! Att frågan kommer upp i höst hjälper inte dessa familjer och kan resultera i att de inte kan ta de jobb som de blivit erbjudna.

Ett argument är att kommunen inte har en lagstadgad skyldighet att anordna barnomsorg på obekväm arbetstid utan kan själv bestämma vilken servicenivå man vill erbjuda sina medborgare. Så upp till bevis Moderaterna mfl! Om ni inte tidigare noterat det så arbetar MÅNGA människor på obekväm arbetstid, dvs nätter och helger och på sommaren, vilket många arbetsgivare i kommunen är tacksamma för som t ex Varbergs kommun och alla säsongsbetonade företag! Normen i samhället är inte heller att alla är lediga under den sk industrisemestern. Ett annat oförståeligt argument är att det i sommar inte är mer än två familjer som anmält sitt behov och att det inte är ekonomiskt försvarbart att ordna omsorg för dessa! Med andra ord så handlar det om hur många som har behov av barnomsorg för att kunna jobba och inte vilket behov de har? Dessutom vet jag att behovet egentligen är större men pga av kommunens avoga inställning löser många familjer det själva med ibland stor möda!

Att det dessutom är många yngre och ensamstående som blir hårdast utsatta av denna ovilja från moderatalliansen är mycket illa. Om du tvingas tacka nej till ett arbete pga av brist på barnomsorg riskerar du dessutom att förlora din a-kassa och senare möjlighet till vidare anställning.

För oss socialdemokrater är det självklart att vi ska ha en barnomsorg som möjliggör att alla föräldrarna kan arbeta – oavsett vilken arbetstid de har och när på året de arbetar! Och det är den servicenivån som Varbergs kommun ska erbjuda och det har vi råd med!

Jag ber de föräldrar som har behov att tydligt säga detta till våra konservativa moderater mfl genom t ex insändare som flera redan skrivit då frågan kommer tas upp igen i höst!

Jeanette Qvist (S) med den socialdemokratiska gruppen i barn- och utbildningsnämnden

2011-06-24

Sidan uppdaterades senast: 2013-10-25 11:37