Vem vill jobba i framtiden inom vård och omsorg?

I dagarna lanserade centerpartiet sin lösning på arbetslösheten, dumpa ingångslönerna för ungdomarna så tröskeln ut på arbetsmarknaden blir lägre. Det har aldrig varit en lösning på arbetsmarknaden att dumpa lönerna och det är definitivt inte det idag när vi står inför en gigantisk utmaning med en stor generationsväxling på arbetsmarknaden den närmaste åren.

Vi har gång på gång konstaterat att vi har en enorm utmaning i kommuner och regioner i framtiden för att klara att attrahera ungdomar att utbilda sig till yrken i vård och omsorgsbranschen. Ska vi klara framtida generationsväxling så krävs det en ordentlig återväxt. I Hallands kommuner och region satsas på vårdcollege, inom regionen har vi precis satt en heltidsreform i sjön. Regionen jobbar också med sommarkraft där ungdomar får möjlighet att pröva på vårdyrket under ett antal veckor på sommaren.

Hur tänker den moderatledda ledningen i regionen när de centrala regeringspartierna driver lönedumpningsfrågan in absurdum och vi brottas med utmaningen att skapa attraktiva arbetstillfällen för de unga som ska in på arbetsmarknaden?

Från socialdemokraterna i regionen vill vi bibehålla fokus på rätten till heltid som ger möjlighet till en lön att leva på, en god arbetsmiljö är också något som vi håller högre än dumpade löner.

Majoriteten i Halland är både oss och våra framtida medarbetare svaret skyldiga!

Socialdemokraterna i Region Halland genom

Lise-Lotte Bensköld-Olsson, gruppledare