Förtur till lägenheter för unga

Nynäshamn, Falkenberg och Solna med flera är kommuner med egna bostadsbolag som har hittat sätt att ge förturer till ungdomar som är folkbokförda i den egna kommunen.

Drömmen om en egen bostad står högt på Varbergsungdomars önskelista. Tack vare stor inflyttning till Varberg av studenter, personer som har fått jobb och äldre är efterfrågan på bostäder stor och kötiden utökas hela tiden Det innebär att många är tvingade att vara ”mambo” långt in i vuxen ålder. Tröskeln till en egen bostad är hög och har de inte ett stort eget kapital för att köpa sig en lägenhet, kan de få vänta 5-8 år innan det är aktuellt med ett förstahandskontrakt. När man äntligen får sin första lägenhet, troligtvis en etta, så får man börja köa på nytt i många år innan det är aktuellt med en större lägenhet.  Detta gör att omsättningen av de mindre lägenheterna blir mycket låg.

Ovanstående kommuner har lyckats ta fram modeller för förturer för ungdomar som är folkbokförda i den aktuella kommunen. Det kan t ex vara att varannan lägenhet går till en ungdom mellan 18-25 år. Äldre, små lägenheter med låg hyra plockas ut till förturer när nuvarande hyresgäst flyttar. Går det sedan att möjliggöra ett kösystem där yngre personer inte behöver backa helt till noll när man får en mindre lägenhet så skulle kunna ge en bra rotation på lägenheterna. Många behöver med stor sannolikhet inom några år större bostäder och flyttar ut och lämnar sin lägenhet till en annan person i ”ungdomsgruppen”.

Jag föreslår att Kommunfullmäktige ger vårt kommunala bostadsbolag i uppdrag :

- Att skapa förutsättningar för att kunna erbjuda våra ungdomar förturer till en del av bolagets lägenheter.

- Att möjliggöra ett kösystem som ger bättre rotation på lägenheterna för nämnda grupp.

Träslövsläge den 25 augusti 2013

Turid Ravlo Svensson