Huvudman för skola

Varberg 26 april 2011.

Reservation från den Socialdemokratiska kommunstyrelsegruppen avseende Kommunstyrelsens beslut gällande ”Ansökan från Fenestra Utbildning AB om godkännande som huvudman för en fristående förskoleklass och fristående grundskola i Varbergs kommun” (Dnr 2011:912) den 26 april 2011.

Med de organisatoriska, ekonomiska och pedagogiska konsekvenser som barn- och utbildningsförvaltningen lyfter fram bedömer vi socialdemokrater att etableringen av de ansökande friskolorna skulle medföra påtagliga negativa följder för skolväsendet i Varbergs kommun på både kort och lång sikt. Detta till skillnad från den borgerliga majoriteten, som förvisso ställer sig avvaktande till dessa ansökningar då de ser att de kan få konsekvenser, men endast på kort sikt!

Idag har vi totalt 6274 kommunala platser i årskurserna F-9 och med de ansökningar som nu är aktuella tillsammans med de som redan beviljats av Skolinspektionen kommer antalet platser att öka med totalt 1794 stycken. Detta innebär en 29 % ökning av antalet platser. Det påverkar naturligtvis den kommunala skolan väldigt kraftigt även när det gäller upptagningsområden och närhetsprincipen. Samtidigt ska kommunen ha beredskap att ta emot samtliga elever om de fristående skolorna stänger.

Flera ansökningar gäller enbart åk 6-9 och det innebär att antalet platser inom 6-9 ökar med 50 %. Sammantaget kan dessa etableringar och de sjunkande totala elevantalet i dessa årskurser de närmaste åren innebära att kommunala skolor måste stänga delar av verksamheten.

Risken är stor att vi får ett stort antal F-5 skolor i kommunal regi och det innebär en kraftig försämring ur både organisatorisk, ekonomisk och pedagogisk synvinkel i förhållande till den inriktning kommunen haft sedan vi byggde om alla våra skolor till F-9 skolor där eleverna i största möjliga utsträckning ska gå på samma skola i samma spår under hela sin grundskoletid.

Med en 50 procentig ökning av antalet platser i årskurs 6-9 så blir det svårare för kommunen att planera behovet av personal och lokaler och då minskar möjligheten att bygga den organisation som bäst. Detta kommer troligen att bidra till ökade kostnader för kommunen framförallt när det gäller lokalkostnader på både kort och lång sikt.

Vår uppfattning är att det är viktigt att den totala omfattningen av etableringsansökningar tas som en helhet då det är uppenbart att de tillsammans får långgående organisatoriska, ekonomiska och pedagogiska konsekvenser för skolväsende i Varbergs kommun på både kort och lång sikt.

Utöver det som skolinspektionen tar hänsyn till vid yttrande kring fristående skolor så har vi många tunga och goda skäl till varför vi säger nej till fler etableringar av friskolor i Varbergs kommun;

- I de nu aktuella ansökningarna erbjuds ingen annan pedagogik än den som finns i våra egna skolor. Det handlar helt enkelt bara om en annan huvudman som ansvarar för våra barns utbildning, som om det per definition skulle bli bättre just därför.
- Vårt uppdrag i kommunen är att fördela pengar till privata utbildningsaktörer utan att vi har någon rätt och möjlighet att följa upp och kvalitetssäkra våra barns och ungdomars viktiga utbildning.
- Istället för fler lokaler vill vi ha fler lärare i våra skolor! Med våra gemensamma skattepengar gäller det att se till att vi får ut den bästa utbildning för våra barn och ungdomar. Då krävs det att vi kan organisera och strukturera så att vi har en effektiv organisation med rätt dimensionerade skolor och klasser och i rätt upptagningsområden. Vi kan då använda personal och lokaler på ett optimalt och effektivt sätt. När friskolor etablerar sig i en stad så försvagas denna möjlighet då de väljer att etablera sig var de vill, vilken storlek på skolan de vill ha, vilka årskurser som ska finnas och då de inte behöver ta hänsyn till helheten. Ett mycket troligt scenario är att vi har halvfulla skolor med svårighet att få tillstånd en vettig utbildning på ett kostnadseffektivt sätt. Det innebär att vi istället för att ta in fler lärare lägger vi pengarna istället på lokaler.
- Elever på fristående skolor kommer i regel från hem med högre utbildningsnivå och högre medelinkomst än genomsnittet. Det finns ingen anledning att tro att Varberg skulle avvika från detta. Friskolor bidrar till en segregerad skola såväl på kort som lång sikt. I Varbergs kommun finns dessutom en fördelningsmodell där stora kommunala skolor subventionerar mindre enheter. Inom modellen fördelas också medel utifrån vissa bestämda sociala faktorer. Friskolor hamnar utanför detta system vilket innebär att kommunala skolor med högre social belastning inte kan kompenseras i lika hög grad. Detta sker på såväl kort som lång sikt.
- I ett flertal av de ansökningar som nu ligger på nämndens bord redovisar de olika företagen hur mycket vinst de planerar att ta ut inom ett, två och tre år. Summor rör sig från 300 000 upp till 2 miljoner. Vi vill att våra skattepengar istället används för att skapa de bästa tänkbara skolorna med engagerade lärare och elever som når kunskapsmålen.

Varberg 26 april 2011.

Reservation från den Socialdemokratiska kommunstyrelsegruppen avseende Kommunstyrelsens beslut gällande ”Ansökan från AD Infinitum i Stenungsund AB om godkännande som huvudman för en fristående förskoleklass, fristående fritidshem och fristående grundskola i Varbergs kommun” (Dnr 2011:1204) den 26 april 2011.

Varberg 26 april 2011.

Reservation från den Socialdemokratiska kommunstyrelsegruppen avseende Kommunstyrelsens beslut gällande ”Ansökan från Drottning Blankas Gymnasieskola AB om godkännande som huvudman för en fristående gymnasieskola i Varbergs kommun” (Dnr 2011:1115) den 26 april 2011.

Med de organisatoriska, ekonomiska och pedagogiska konsekvenser som barn- och utbildningsförvaltningen lyfter fram bedömer vi socialdemokrater att etableringen av de ansökande friskolorna skulle medföra påtagliga negativa följder för skolväsendet i Varbergs kommun på både kort och lång sikt. Detta till skillnad från den borgerliga majoriteten, som förvisso ställer sig avvaktande till dessa ansökningar då de ser att de kan få konsekvenser, men endast på kort sikt.

Gällande de ansökningar som avser gymnasiet så finns det idag 1876 platser i kommunens gymnasieskola. Härtill finns det 626 elever hos andra huvudmän, främst privata gymnasieskolor. Antalet elever i gymnasieåldern sjunker dessutom de närmaste sex till sju åren.

De två skolor som nu söker tillstånd för att etablera sig ökar antalet platser med 609 stycken. Det innebär att antalet platser på fristående gymnasieskolor hamnar på ungefär 50 % av det totala antalet platser. Då har vi inte tagit hänsyn till redan godkända ansökningar av företag som vill starta men ännu inte har startat gymnasiala friskolor i kommunen.

Kommunen erbjuder i dag fler utbildningsplatser än det finns elever och med de nya ansökningarna så ökar antalet platser avsevärt. Detta innebär att kommunen måste minska antalet platser. Detta innebär i sin tur stora svårigheter att hantera den nyligen helrenoverade och tillbyggda gymnasieskolan som är anpassad till närmare 2000 elever. Färre sökande i den egna verksamheten innebär ju antingen klasser som inte är fulla eller nedläggning av program. Det blir då inte ekonomiskt försvarbart att både betala en privat skola och samtidigt ha kvar en klass med hälften så många elever som tidigare. Därmed ökar både verksamhets- och lokalkostnaden för kommunen. Konsekvenserna kan även leda till svårigheter att bedriva högkvalitativ undervisning i vissa ämnen.

Varberg 26 april 2011.

Reservation från den Socialdemokratiska kommunstyrelsegruppen avseende Kommunstyrelsens beslut gällande ”Ansökan från Centrina Utbildning AB om godkännande som huvudman för en fristående grundskola i Varbergs kommun” (Dnr 2011:973) den 26 april 2011.

Varberg 26 april 2011.

Reservation från den Socialdemokratiska kommunstyrelsegruppen avseende Kommunstyrelsens beslut gällande ”Ansökan från Plusgymnasiet AB om godkännande som huvudman för en fristående gymnasieskola i Varbergs kommun” (Dnr 2011:1177) den 26 april 2011.

Varberg 26 april 2011.

Reservation från den Socialdemokratiska kommunstyrelsegruppen avseende Kommunstyrelsens beslut gällande ”Ansökan godkännande som huvudman för en fristående gymnasieskola i Marks, Kungsbacka och Falkenbergs kommun” (Dnr 2011:1117, 2011:1113, 2011:1065, 2011:824, 2011:1193, 2011:504, 2011:615) den 26 april 2011.

Vi yrkar avslag på det tillägg som den borgerliga gruppen i Kommunstyrelsen beslutade om när det gäller etablerande av fristående gymnasieskolor i Kungsbacka och Falkenbergs kommuner. I dessa två kommuner ansöks om tillstånd att etablera skolor med totalt 1 396 platser. Av dessa planeras 1 017 i Kungsbacka och 379 i Falkenberg.

Med dess höga tal för etablering av friskolor i våra grannkommuner riskerar även vår gymnasieskola att påverkas negativt när det gäller antalet ansökningar. De konsekvenser som barn- och utbildningsförvaltningen lyfter fram visar att etableringen av de ansökande friskolorna, även om de ligger i våra grannkommuner, skulle medföra påtagliga negativa följder för skolväsendet i Varbergs kommun på både kort och lång sikt.

Gällande de ansökningar som avser gymnasiet i Varberg så finns det idag 1876 platser i kommunens gymnasieskola. Härtill finns det 626 elever hos andra huvudmän, främst privata gymnasieskolor. Antalet elever i gymnasieåldern sjunker dessutom de närmaste sex till sju åren.

Kommunen erbjuder i dag fler utbildningsplatser än det finns elever och med de nya ansökningarna så ökar antalet sökbara platser i vårt närområde avsevärt. Detta innebär att kommunen måste minska antalet platser. Detta innebär i sin tur stora svårigheter att hantera den nyligen helrenoverade och tillbyggda gymnasieskolan som är anpassad till närmare 2000 elever. Färre sökande i den egna verksamheten innebär ju antingen klasser som inte är fulla eller nedläggning av program. Det blir då inte ekonomiskt försvarbart att både betala en privat skola och samtidigt ha kvar en klass med hälften så många elever som tidigare. Därmed ökade både verksamhets- och lokalkostnaden för kommunen. Konsekvenserna kan även leda till svårigheter att bedriva högkvalitativ undervisning i vissa ämnen.

Vår uppfattning är att det är viktigt att den totala omfattningen av etableringsansökningar i kommunen och i vårt närområde tas som en helhet då det är uppenbart att de tillsammans får långgående organisatoriska, ekonomiska och pedagogiska konsekvenser för skolväsende i Varbergs kommun på både kort och lång sikt.

Sidan uppdaterades senast: 2013-10-25 11:58