Vad väntar regeringen Reinfeldt på?

Varje dag kommer det nya signaler i form av varsel från hela landet och vi drabbas hårt i Kalmar län. Det är med en stor oro man lyssnar på radio eller slår upp tidningen för att mötas av nya rubriker om uppsägningar. Vi har i stor sett varje dag läst om nya varsel och det verkar inte finnas något stopp just nu.

Regeringen gick till val på att det skulle skapas nya jobb ingen skulle behöva tillhöra ”utanförskapet” och man vann regeringsmakten på detta löfte. Nu när finanskris och en lågkonjunktur drabbar oss med en oerhörd styrka och snabbhet så sitter regeringen bara stilla i båten och tror att det ska blåsa över.

Övriga länder runt om i världen går in med olika former av stimulansåtgärder för att lindra konsekvenserna men Reinfeldt gör ingenting. Om det fortfarande är jobben som är det viktigaste så är det helt nödvändigt att komma igång med snabba åtgärder i form av investeringar i vägar, järnvägar och inom byggsektorn.

Det är också viktigt att ge medel till utbildningar för att på det sättet ge dem som är eller riskerar att bli arbetslösa chanser till att söka de jobb som kommer att finnas framöver och för att stärka våra företag framöver.

Det kan väl inte vara så att man fortfarande tror att skattesänkningar och försämrade villkor i våra trygghetssystem ska ta oss ur lågkonjunkturen. Den medicinen har aldrig varit verksam utan nu gäller det att komma med rätt åtgärder som ger jobb och förutsättningar för framtiden.

Så för att ge alla de som nu drabbas av varsel och uppsägningar något hopp för framtiden se till att visa att ni menar allvar med att jobb är den viktigaste frågan för regeringen.

Socialdemokraterna i Västervik/

Gunnar Jansson ordf.