Bred majoritet?

Insädnare till SMP 130325

Det senaste Kommunfullmäktigesammanträdet i Växjö hade många viktiga frågor på dagordningen. Bland annat en punkt där vi skulle besluta om vi skulle sälja ut ca. 1000 av allmännyttans lägenheter eller inte. Underlaget var under all kritik, och trots upprepade och tydliga frågor från oss socialdemokrater, minoritetsåterremiss, kritiska och oroliga hyresgäster verkade ingenting kunna påverka den borgerliga majoriteten. Lägenheterna skulle säljas. Men plötsligt blev det väldigt oroligt i salen, en oro som visade sig ha sin grund i majoriteten förmodligen inte längre hade majoritet. En kd-ledamot tyckte istället som vi.

Bo Frank begärde ordet som förste talare i ärendet och meddelade att man nu ville bordlägga ärendet. Orsaken var att man ville skapa en ”bred majoritet”.Sanningen var ju egentligen att man inte hade någon majoritet alls just i det läget.

Det ska bli spännande att se vad kommunstyrelsens ordförande menar med just orden ”bred majoritet”. Själv tänker jag på blocköverskridande allianser, och på förslag som en stor majoritet kan ställa sig bakom. Bo Frank har kanske en annan tolkning.

För inte kan det vara så att de verkligt nya Moderaterna är de som den ena dagen säger en sak och den andra dagen tar tillbaka det de precis har sagt? Det har varit lite väl mycket av den varan den senaste tiden.

Charlotta Svanberg (s), kommunalråd

Sidan uppdaterades senast: 2013-04-18 14:23