Krönika publicerad i VBK

Krönika

"Sommarlov". Smaka på det ordet! Mig ger det en känsla av frihet,oändlighet,äventyr,sena kvällar,myggbrtt,glass och jordgubbar.

En känsla som aldrig riktigt kan återfås när man har kommit upp i den åldern att sommarlovet bara är ett härligt minne.

Jag vet också att jag är gynnad. Sommarlovet har aldrig varit en alltigenom positiv upplevelse för alla, och så är det inte nu heller.

Många har föräldrar som inte har råd att råd att göra sommarlovet till något extra i form av en resa eller annan aktivitet och andra får leva med minnet av en skola som inte riktigt blev som det var tänkt. Standardfrågan på höstens första skoldag " vad har du gjort i sommar" är inte rolig för alla att svara på.

I dagarna har Socialdemokraterna på riksnivå presenterat en ide som går ut på att de som inte klarar skolan under läsåret ska gå sommarskola. I någon tidning stod det att vi vill ta sommarlovet från barnen.

Väldigt förenklat kan det säkert upplevas så, men jag skulle vilja påstå att vi samtidigt ger dem framtiden. En mindre lyckad skolgång innebär större svårigheter att ta sig in på arbetsmarknaden i vuxen ålder - det är fakta! Det innebär i sin tur svårigheter att flytta hemifrån, bilda familj etc. Jag skulle vilja uttrycka det som att det försvårar möjligheten att förverkliga sina egna drömmar.

Därför ska vi som är politiker göra allt som står i vår makt för att se till att alla får en bra skola. Det innebär att arbeta med en mängd olika faktorer, där sommarskola kan vara en. Andra förslag vi har lagt i Växjö kommun är rätt till läxläsningsstöd i skolan, ett stopp för lärarlösa lektioner, uppmuntra och lyfta fram bra lärare och skolledare och ett stopp för avgifter i skolan.

Vän av ordning kan säkert undra vad det sistnämnda förslaget har med resultaten i skolan att göra. På ett enkelt sätt skulle jag vilja förklara det med att för att en skola ska vara en bra skola måste den vara bra för alla. En skola som förstärker segregationen är en sämre skola för alla, det finns det forskning som visar. Därför har elever rätt att gå till skolan med glädje, och med en förvissning om att den inte förstärker det utanförskap många upplever i dagens samhälle. Om det är skolresa ska faktiskt alla med, oavsett om mamma är överläkare eller arbetslös.

Sommarskola är en investering i en bättre framtid. En byggsten av många för att verkligen leva upp till de fina och viktiga orden  "en skola för alla".

Jag önskar alla en riktigt bra sommar, även om vissa delar av den kan komma att spenderas i skolbänken.

Sidan uppdaterades senast: 2012-08-01 09:47