Schema vecka 5

Hej! Nu är jag hemkommen från Sydafrika och en fantastisk resa med många intryck. Dagarna har varit intensiva med studiebesök och olika former av möten. Eftersom landstinget Kronoberg förmodligen ska ha ett projekt med Potchefstrom besökte vi ett par sjukhus och en vårdcentral bland annat. Kan konstatera att också vi naturligtvis har att lära; de var till exempel bättre än vi när det gäller att förhindra infektioner i samband med operationer, och de hade en betydligt större patientgenomströmning. Sydafrika är ett land med stora klyftor och många utmaningar. Vi besökte också ett centrum som hade ett slags ”förskole/dagverksamhet” för små barn som förlorat sina föräldrar i HIV/Aids. För närvarande var det 60 barn på plats, det skulle snart bli 80… Verksamheten drevs helt på ideell basis, och Panncentralen i Växjö har samlat in pengar till dem i två omgångar. Den här gången kunde jag överlämna 3000 Rand från Panncentralen till dem. Så välbehövligt och så tacksamt! För övrigt blir man oerhört respekterad och omtyckt bara man nämner att man är socialdemokrat. Tänk om det alltid vore så! ANC och stora delar av den svarta befolkningen glömmer inte Sveriges stöd i kampen mot apartheid och Olof Palme nämns som en stor hjälte. Tänk vad mycket modig och tydlig utrikespolitik betyder! Nu är jag dock tillbaka till den kyliga vardagen igen. Måndagen den 30 januari inleddes med kommunalrådsmöte där vi pratade om hur vi kan stärka centrums attraktivitet. Tack och lov handlade frågan inte bara om p-avgifter, vilket den annars lätt tenderar att göra. Därefter möte med Arenastaden AB och lunch med partikamrater. Eftermiddagen ägnas åt att komma i kapp med mail mm. PÅ tisdagsmorgonen träffar jag företrädare för Kommunal och diskuterar aktuella frågor. Därefter Kommunstyrelsens arbetsutskott. Lunchen och timmarna därefter ägnas åt möte med PACTA (SKLs arbetsgivarorganisation för kommunala bolag mm). Därefter möte med kommunens Internationella grupp, där vi diskuterar aktuella resor, studiebesök och projekt. Onsdagen ägnas i sin helhet åt Regionstyrelsen. Torsdagen inleds med möte med en företagare som vill träffa mig. Från lunchen och framåt blir det nätverksträff i Växjö! Socialdemokratiska, kvinnliga kommunal-och landstingsråd från södra Sverige träffas och diskuterar aktuella frågor, utbyter erfarenheter och idéer. Känns väldigt bra att få vara värd för ett sådant möte! Fredagen tar jag en semesterdag och ägnar mig åt familjen.
Sidan uppdaterades senast: 2012-02-13 11:49