Vecka 4 - reserapport Sydafrika

Vecka 4 hade jag äran att åka till Sydafrika för kommunens räkning. Växjö kommun har tillsammans med Landstinget och Regionförbundet ett nära samarbete med Potchefstroom/Tlokwe (samma stad, men olika namn beroende på vilket språk man talar). Samarbetet har organiserats kring en mängd olika projekt som finansierats via SIDA. Då måste man ha en ”övervakningskommitté” som har den övergripande kontrollen, och i den sitter jag.

Det är en alldeles speciell känsla att som svensk socialdemokrat få komma till Sydafrika. Aldrig har jag känt mig så älskad och respekterad. Framför allt av medlemmar från ANC, som var med och drev kampen mot apartheid. De glömmer aldrig svensk socialdemokratis stöd för sin kamp, och de glömmer aldrig Olof Palme. Det är ett tydligt tecken på att ett litet land långt uppe i Norden kan göra skillnad på andra sidan jordklotet – glöm aldrig det!

Sydafrika är idag ett land som utvecklas snabbt, men som står inför stora, stora utmaningar. Vi har via media kunnat följa gruvarbetarstrejkerna i slutet av förra året. ANC är drabbat av stora interna konflikter, och man kan se tydliga problem med kontroll över resurser och effektivitet på den lokala nivån. Arbetslösheten är hög – 24 procent är den officiella siffran, men är förmodligen upp emot 40%. Ungdomsarbetslösheten kan vara så hög som upp till 60 procent på sina håll. Enligt uppgifter i media kan inte 12-14 miljoner inte äta sig mätta varje dag. Klyftan mellan rik och fattig är enormt stor, det kan man se med blotta ögat.

Men det finns också hopp. Relativt sett ligger Sydafrika bra till när det gäller ekonomi,infrastruktur, rättssystem etc. Det finns en stolthet över sitt land, och en vilja – från alla – att göra något bra och lämna det gamla bakom sig.

Sedan 2006 har vi haft projekt kring till exempel jämställdhet, bibliotek, ekonomi och information.

Just nu pågår projekt kring patientsäkerhet inom sjukvården, ungdomsfrågor och personalfrågor, och vi kommer att ansöka och medel för nya, spännande framtida samarbetsområden.

Vi lär av varandra kring våra olika områden, vi lär känna varandra och våra olika länder. Socialdemokraterna har alltid varit och är ett internationellt parti. Att uppmuntra internationellt samarbete i olika former känns självklart!

Lotta

Sidan uppdaterades senast: 2013-02-04 10:23