Moderaternas politik A-Ö

Ett hårdare och kallare Sverige

I sina kampanjer och uttalanden mörkar moderaterna och Reinfeldt om sin politik. Men om man läser de förslag de lämnar i riksdagen och de beslut de fattat på sina årsstämmor ser man vad det handlar om: En avveckling av den svenska modellen och dramatiska försämringar av välfärden. Eftersom moderaterna själva inte berättar om vad deras politik leder till gör vi det. Här hittar du avslöjande listor, rapporter om deras förslag och hur deras förslag slår mot välfärden där du bor.

100 moderata förslag för ökade klyftor

Den 9 juni var det 100 dagar kvar till valet. 100 dagar till ett val som står mellan minskade klyftor eller ökade klyftor. Fram till valdagen kommer vi att presentera ett moderat förslag om dagen som visar att klyftorna kommer att öka i moderaternas Sverige.

Val mellan två tydliga alternativ

Valet den 17 september är ett val mellan två tydliga politiska alternativ. Vi socialdemokrater vill ha ett Sverige där det finns plats för alla, där vi hjälps åt att lösa gemensamma problem och solidariskt tar ansvar för vården, skolan och omsorgen. Ett Sverige där vi ständigt arbetar för att minska klyftorna mellan människor. Ingen ska lämnas efter.

Mot vårt alternativ står en splittrad högerallians med moderaterna i spetsen. Den politik de driver leder till att klyftorna mellan fattiga och rika i vårt land växer. Högeralliansens främsta målsättning är att genomdriva stora skattesänkningar på bekostnad av föräldralediga, sjuka och arbetslösa. Om de vinner valet ska de ta bort förmögenhetsskatten och värnskatten och redan första året sänka skatterna med 52 miljarder kronor. På sikt vill högeralliansen EU-anpassa den svenska skattenivån. Det betyder skattesänkningar med 250 miljarder kronor. Var femte skattekrona ska bort. Med andra ord var femte äldreboende, var femte barnskötare och var femte undersköterska. Listan kan göras oändligt lång. För sänkt skatt kostar – välfärd och jobb.

Vi socialdemokrater tycker det är orimligt att människor som redan är utsatta ska drabbas ännu hårdare – särskilt som svensk ekonomi går bra. Man ska inte tvingas gå från hus och hem bara för att man blir sjuk eller förlorar jobbet. Det försvårar bara vägen tillbaka.

Vi är övertygade om att det är bättre att förbättra kvaliteten i välfärden istället för att sänka skatterna. Pengarna gör större nytta där än i de rikas plånböcker. Moderaternas politik leder till ett hårdare och ett kallare Sverige. Vi socialdemokrater går aldrig med på det. Vi vill utveckla, inte avveckla, den svenska modellen.

Läs mer om vad vi tycker om moderaternas politik! I den vänstra kolumnen kan du hitta rapporter om moderaterna, hur den moderata politiken slår i just din kommun samt fakta om moderaternas politik.

Vilhelminas banner

Vi tog över!