Centerpartiets arbetsmarknadsmodell: Flex and fear

- Centerpartiet och Maud Olofsson har med kraft tagit sig an uppgiften att förstöra vår nordiska flexicurity-modell. Inte nog med att Maud Olofsson kraftigt vill försämra a-kassan - arbetsrätten ska också bli mer ”flexibel”. I själva verket vill Maud Olofsson att det ska bli lättare att sparka folk. En bättre beskrivning av det som centern föreslår är flex and fear. Det säger Mona Sahlin i en kommentar till centerpartiets presentation av sitt valmanifest.

- Det är tydligt att centern tilldelats uppgiften inom den borgerliga högeralliansen att aktivt driva förslag om försämrad anställningstrygghet. Att Maud Olofsson nu föreslår att det ska bli lättare att säga upp personal, särskilt i småföretag, ligger helt i linje med centerns tidigare förslag.

- Centerpartiet attackerar löntagarna och deras fackliga organisationer genom att helt försöka ändra balansen på svensk arbetsmarknad. Det ska bli dyrare att vara med i facket och a-kassan. Organisationsgraden kommer att sjunka och facken försvagas. Marknaden och företagen kommer konkurrera med hjälp av låglönejobb.

Sidan uppdaterades senast: 2006-08-09 14:02

Vilhelminas banner