Forskning

Folkpartistisk populism och borgerlig splittring kring forskningen
Idag, den 9 juni, bekräftar folkpartiet återigen sin strategi att partiet går i danska Venstres fotspår, den här gången gäller det forskningen. Genom att privatisera lönsamma statliga bolag som SBAB, Vattenfall och SJ menar Lars Leijonborg att man kan lösa alla problem.

- Det här är inget annat än ogenerad populism, säger forskningsminister Leif Pagrotsky. Folkpartiet prioriterar kraftiga skattesänkningar före forskningen och låtsas nu som om en engångssumma från utförsäljning av statliga bolag kan täcka hålen. Folkpartiet har redan kommit överens med de andra partierna i Alliansen om att pengarna från utförsäljningen ska användas till att betala av på statsskulden. Nu går Lars Leijonborg ut på egen hand och lovar bort samma pengar en gång till.

- Jag tycker att det är viktigt att de som arbetar på våra lärosäten inte luras av den här typen av utspel. Att sänka skatterna och avhända sig framtida inkomster från lönsamma företag förhindrar långsiktiga satsningar på forskningen. Verkligheten är att Alliansen har enats om att minska anslagen till våra lärosäten med 1,6 miljarder kronor per år.

- Socialdemokraterna fattade redan i oktober 2005 beslut om en kraftfull och långsiktig satsning på forskning genom ett 1-procentsmål. Det kommer vi att uppfylla, och vi kommer att långsiktigt finansiera satsningen med riktiga pengar via statsbudgeten, sager Leif Pagrotsky.

Sidan uppdaterades senast: 2006-08-09 14:02

Vilhelminas banner