Moderaterna vill sänka din lön

Moderaterna vill försämra omställningsförsäkringarna, och de moderata skattesänkningarna skulle innebära slutet för den svenska modellen. Den moderata politiken leder till ett hårdare och ett kallare Sverige. Det kan vi socialdemokrater aldrig acceptera! Vi är övertygade om att det är bättre att förbättra kvaliteten i välfärden istället för att sänka skatterna. Pengarna gör större nytta där än i de rikas plånböcker. Vi vill utveckla, inte avveckla, den svenska modellen. För det tänker vi ta strid – fackligt och politiskt. Alla ska med. Så enkelt är det.

Moderaternas politik för sänkt a-kassa och lägre löner. Med stöd av övriga i högerpakten vill moderaterna:

• pressa ned lönerna genom att sänka ersättningen till arbetslösa till under 65 procent efter 300 dagar. Den som förlorat sitt jobb och haft en lön på  17 000 kronor tvingas därmed att ta ett nytt jobb med en lön under 10 000 kronor.
  • fördubbla a-kasseavgiften och göra det dyrare att vara med i facket.
  • skära ned på arbetsmarknadspolitiken.
  • stoppa plusjobben i offentlig sektor och istället införa skatteavdrag för dem som har råd att anlita privata hushållstjänster.

Moderaterna vill dessutom:

• skärpa kraven ytterligare så att arbetslösa tvingas acceptera jobb till halva lönen.

Läs rapporten:

Moderaterna vill sänka våra löner.pdf

Vilhelminas banner

Vi tog över!