Partifinansiering

Varför redovisar inte moderaterna vilka som finansierar deras verksamhet?
Nyligen avslöjades att moderaterna bedriver en organiserad insamling av privata donationer för att finansiera delar av sin partipolitiska verksamhet. Insamlingen sker bland annat genom ”sällskapet Tornet”. Som ”belöning” får de som skänker pengar träffa moderaternas partiledare Fredrik Reinfeldt och den moderata partiledningen vid särskilda möten. Moderaterna uppger själva att denna och annan insamlingsverksamhet under de senaste åren inbringat nästan 50 miljoner kronor.

Tidigare har vi socialdemokrater väckt frågor kring Svenskt Näringslivs miljonsatsningar på en borgerlig valseger. Nu har vi nya frågor om moderaternas insamling av privata donationer.

Sällskapet Tornet består av en okänd samling individer – det är med andra ord hemligt vilka personer och intressen som skänker pengar till moderaterna. Omfattningen av donationerna är också hemliga.

Moderaterna vägrar helt enkelt att redovisa allt detta. Det går inte att via årsredovisningen utläsa hur mycket pengar som skänks, eller vem som bidrar, eftersom alla donationer klumpas ihop under en och samma post.

Vi tycker att det är mycket märkligt att ett ledande svenskt parti, som strävar efter regeringsmakten, vägrar att redovisa vilka intressen eller personer som finansierar dess verksamhet.

Förväntar sig dessa donatorer något i gengäld vid en eventuell moderat valseger? Ligger det starka ekonomiska intressen bakom donationerna?
Är det ett par personer som skänker en stor del av den totala summan? Och vilka intressen representerar dessa personer? Varför motsätter sig moderaterna konsekvent varje lagförslag om att öka öppenheten kring partiernas kampanjbidrag?

Varför nämns inte sällskapet på moderaternas hemsida? Varför har de ingen egen hemsida? Vilka ingår i sällskapets styrelse? Varför finns ingen ekonomisk redovisning att tillgå?

För att klara ut alla frågetecken som avslöjandet har väckt är det viktigt att moderaterna klart och tydligt reder ut begreppen. Inte minst för att en gång för alla få bort misstankar om jäv och frågor om otillbörligt inflytande utifrån ett demokratiskt perspektiv.
Andra har också reagerat. Peter Esaiasson, professor i statskunskap, menade till exempel att det ”är ett problem att man inte vet varifrån privata donationer kommer.” Han pekade också på grundproblemet i en tv-intervju: ”allt som gör det möjligt att fundera i skumrasktermer är dåligt, det är bättre med öppenhet i den här frågan - maximal öppenhet. Det får absolut inte bli så att vi tar hit det sämsta från amerikansk och brittisk politik.”

Samtidigt som det sker en insamlingsverksamhet till det moderata partiet genom ett hemligt sällskap så kan vi notera att de flesta moderata riksdagsledamöter vägrar att redovisa sina ekonomiska intressen och åtaganden. Det vill säga de uppdrag och sidoinkomster de har utöver sitt riksdagsuppdrag.
Det finns ett register för detta i riksdagen för att allmänheten och medierna ska kunna se vilka uppdrag och eventuella bindningar riksdagsledamöterna har, och kan ha, till exempelvis olika företag.
Vi socialdemokrater har krävt att detta register ska bli obligatoriskt, något som moderaterna sagt tvärt nej till.

Vi ställer oss frågande till varför moderaterna inte kan prioritera öppenhet och transparens framför att mörka och försöka dölja. Nu har frågan utretts och kommer att behandlas i riksdagen under våren.

Förhoppningsvis ändrar moderaterna sin inställning och hjälper till att verka för att registret ska bli obligatoriskt.
Har man ingenting att dölja borde det heller inte vara något problem att öppet berätta hur man finansierar sin partipolitiska verksamhet. Privata okända finansiärer och hemlighetsmakeri känns inte värdigt ett parti som strävar efter regeringsmakten.

Moderaterna bör ta chansen att skingra alla misstankar om tveksamheter bakom dessa hemliga siffror och öppet visa hur partiet finansierar sin verksamhet.

Anders Ygeman, riksdagsledamot (s)
Håkan Juholt, bitr partisekreterare (s)

Artikeln publicerad på SvD Brännpunkt 2006-06-07

Sidan uppdaterades senast: 2006-08-09 14:02