Moderaterna prioriterar skattesänkningar

Högerpakten är överens om att prioritera skattesänkningar framför kvalitet i välfärden. Om de vinner valet ska de ta bort förmögenhetsskatten och redan första året sänka skatterna med 50 miljarder kronor. På sikt vill moderaterna EU-anpassa den svenska skattenivån. Det betyder skattesänkningar med 250 miljarder kronor. Var femte skattekrona ska bort. Med andra ord var femte äldreboende, var femte polis och var femte undersköterska.

Vi socialdemokrater är övertygade om att det är bättre att förbättra kvaliteten i välfärden istället för att sänka skatterna. Pengarna gör större nytta där än i de rikas plånböcker. I moderaternas Sverige är det plånboken som kommer att bestämma om du har råd att bli sjuk. För att kunna finansiera skattesänkningar för de rika tänker moderaterna se till att det blir dyrare för vanliga löntagare att träffa en läkare och hämta ut medicin. De som har råd med privata sjukförsäkringar ska också kunna gå före i gräddfiler även inom den vård som vi alla betalar för gemensamt.

Vi socialdemokrater tycker inte att högavlönade har större rätt till god vård än andra eller att privata vinstintressen ska gå före människors behov av vård. Moderaternas politik leder till ett hårdare och ett kallare Sverige. Vi socialdemokrater går aldrig med på det. Vi vill utveckla, inte avveckla, den svenska modellen.

Vilhelminas banner

Vi tog över!