Vi vill ha ett system där vi tar ansvar för varandra och bygger Sverige tillsammans.

Den 29 maj debatterade socialminister Berit Andnor mot moderaternas Per Westerberg på universitetet i Linköping. De två stora frågorna var jobben och välfärden. Socialministern förklarade syftet bakom med den generella välfärden och de sociala försäkringarna; att de omfattar alla, fördelar mellan olika grupper och är en konkurrensfördel i en mer och mer globaliserad värld. Att systemet bygger på solidaritet där vi tar ansvar för varandra och bygger Sverige tillsammans.

Berit Andnor leker med barn i lekpark.Trygga människor vågar ställa om när samhället förändras, unga människor vågar skaffa barn med en familjepolitik som ger världens bästa föräldraförsäkring och detta har vi faktiskt råd med. Det går bra för Sverige och det finns ingen anledning att sparka på dem som redan ligger. Berit Andnor klargjorde att socialdemokratin kommer kämpa emot de krafter som vill minska tryggheten och försämra den ekonomiska situationen för pensionärer, barnfamiljer, sjuka och arbetslösa.

Westerberg ville istället öka incitamenten till att jobba. Han ville inte medge att moderaternas politik syftar till ett systemskifte med en låglönemarknad. Istället tyckte han att alla jobb är bättre än inga jobb. Berit Andnor berättade att det skapats 300 000 nya jobb under de senaste 10 åren och att företagandet är det högsta på 20 år. Under 2004 startades 40 000 nya företag. Det är den socialdemokratiska politiken som skapat jobben – detta utan att försämra för dem som har det sämst.

Sidan uppdaterades senast: 2006-08-09 14:02

Vilhelminas banner